A Plague Tale Requiem Review: aangrijpende verhalende en gedenkwaardige personages

0

A Plague Tale: Requiem — dinsdag uit op pc, PS5, Xbox Series S/X en Nintendo Switch via de cloud — speelt zich zes maanden na de gebeurtenissen van de vorige game af, A Plague Tale: Innocence. De familie de Rune heeft de greep van de Inquisitie overleefd en nu de rattenzwerm van de Zwarte Pest van hun geur is verdwenen, heeft ze wat rust gevonden in de buitenwijken van de Provence. Een toevallige ontmoeting met bandieten drijft Hugo echter tot het uiterste, en het is nu aan oudere zus Amicia om een ​​remedie te zoeken voor de mysterieuze Macula die zijn aderen vergiftigt. Het is deze psychologisch en fysiek neerwaartse spiraal van de broers en zussen van de Rune die de boeiende kern vormt van dit vervolg op het veelgeprezen A Plague Tale: Innocence uit 2019.

Ontwikkelaar Asobo Studio heeft op meesterlijke wijze het verhaal van A Plague Tale: Requiem bedacht. Het vordert op een manier die vanaf het begin zijn tanden in je zet en nooit meer loslaat. Daar komen nog complexe personages bij die tot leven zijn gewekt door enkele van de beste stemacteurs die ik ooit heb meegemaakt in gaming. Hun momenten van verdriet, mededogen, woede en wanhoop worden versterkt door de surrealistische – en soms beklijvende – achtergrondmuziek gecomponeerd door de terugkerende Olivier Derivière.

Oktober Games op pc, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S/X

een plaagverhaal requiem visuals a_plague_tale_requiem_visualsA Plague Tale: Requiem is in elk aspect minutieus vormgegeven. Technische verbeteringen aan de game-engine zorgden voor meer dan 35 fps bij de Medium-voorinstelling bij full-HD 1080p-resolutie op mijn pc, die een AMD Ryzen 5 5600X CPU, 16 GB RAM en een Radeon RX570 GPU heeft. Wat nog belangrijker is, de game ziet er prachtig uit, zelfs bij lagere grafische instellingen. A Plague Tale: Requiem verliest zijn visuele aantrekkingskracht niet als je ervoor kiest om voor verbeterde framerates te gaan. Dit vervolg kan je hart veroveren met de innemende broer-zusrelatie van Amicia en Hugo, terwijl het ook spannende stealth-survival-gameplay biedt.

A Plague Tale Requiem review: campagne

Zoals eerder vermeld, begint het verhaal van A Plague Tale: Requiem zes maanden na het einde van A Plague Tale: Innocence. Dit vervolg gaat ervan uit dat je bekend bent met de gebeurtenissen van de eerste game en besteedt geen tijd aan het nieuwe avontuur. Als je de eerste inzending niet hebt gespeeld, kun je het verhaal toch vanuit een heel nieuw perspectief beleven.

De game speelt zich af in een nieuwe setting – de regio van de Provence – met nieuwe vijanden op de hielen van Amicia en Hugo. Nieuwkomers in de franchise zullen zich hier niet helemaal verloren voelen. Verwijzingen naar gebeurtenissen uit het verleden zijn verspreid over de campagne om enige context te bieden, zonder dat een expositiedump je verveelt of de intense stroom van het verhaal onderbreekt. Deze aanpak van het schrijfteam zorgt ervoor dat het verhaal van A Plague Tale: Requiem op zichzelf kan staan.

FIFA 23 Review: Nauwelijks zelfs maar aan het proberen

een pestverhaal requiem amicia a_plague_tale_requiem_amiciaAls spelers controleren we voornamelijk Amicia gedurende de 15-20 uur van de A Plague Tale: Requiem-campagne. Ze is een kracht van onwrikbare vastberadenheid en zal tot het uiterste gaan in het belang van de gezondheid van haar broer. Het is dit verlangen om haar broer te beschermen dat verandert in minachting voor de koninklijke soldaten, huurlingen en iedereen die Hugo kwaad zou kunnen doen. Haar momenten van verblindende woede – uitzonderlijk ingesproken door Charlotte McBurney – zijn adembenemend.

Ondanks haar vastberadenheid is Amicia niet onkwetsbaar. Haar steeds gewelddadigere acties tasten haar geestelijke gezondheid en fysieke welzijn aan. Tijdens mijn playthrough voelde ik me gedwongen om een ​​passieve benadering te kiezen, zodat ik niet onbewust zou bijdragen aan haar psychologische ondergang – niet dat het daadwerkelijk het verhaal van het spel beïnvloedde. Toch voelde ik me zo emotioneel verbonden met Amicia dat ik wilde voorkomen dat ze een hersenloze moordenaar zou worden.

Amicia is niet de enige op deze reis door A Plague Tale: Requiem. Andere personages bieden een helpende hand. Hugo, haar jongere broer, is zo lief als altijd, maar moet het risico lopen de greep van de mysterieuze Macula op hem te laten escaleren, waardoor hij de rattenzwerm onder controle kan houden en zijn zus kan beschermen als ze arbeidsongeschikt raakt. Lucas, een leerling alchemie, vergezelt de familie de Rune op hun reis. Hij fungeert als het geluid van de rede die Amicia probeert te kalmeren tijdens haar woede-uitbarstingen, en biedt passieve alternatieven voor geweld. Ten slotte slaat de moeder van Amicia en Hugo, Béatrice, een droevig figuur – ze worstelt om te kiezen tussen het verlangen om haar kinderen veilig te houden en haar geloof in een oude orde, die al dan niet het beste met Hugo voor heeft.

Tijdens het spelen van A Plague Tale: Requiem word je vergezeld door een of meer van deze bondgenoten, die allemaal unieke vaardigheden hebben. Lucas kan vijanden afleiden en bedenkt constant nieuwe alchemistische recepten om te helpen bij een snuifje. Hugo raakt meer afgestemd op de rattenzwerm en kan deze beheersen om hulpeloze vijanden te verslinden. Hij kan zelfs hun zintuigen gebruiken om vijanden door muren heen te detecteren. Er zijn ook andere personages die je helpen bij dit avontuur, hetzij uit de goedheid van hun hart, hetzij voor persoonlijk gewin.

A Plague Tale Requiem review: graphics en gameplay

A Plague Tale: Requiem is een visueel verbluffende game met boeiende omgevingen en bijna levensechte karakteranimaties, vooral gezichtsuitdrukkingen tijdens emotioneel geladen scènes. Afhankelijk van waar je je in het verhaal bevindt, kunnen de niveaus wemelen van het leven of stinken naar de dood. Het uitstekende geluidsontwerp en de meesterlijk georkestreerde achtergrondmuziek trekken je verder in de prachtig gruwelijke 14e-eeuwse Franse setting die de ontwikkelaar heeft gecreëerd.

Saints Row Review: Hoe maak je geen Open World Games

een pestverhaal requiem rattenzwerm een_plague_tale_requiem_rat_swarmTechnische verbeteringen aan de engine die ten grondslag liggen aan A Plague Tale: Requiem betekenen dat er maximaal 300.000 ratten tegelijk op je scherm kunnen zijn. Hierdoor kan de rattenzwerm ondoorgrondelijk monsterlijke vormen aannemen en op grote schaal dood en verderf veroorzaken. Er zijn een paar opwindende achtervolgingsscènes tegen de rattenzwerm waar ik echt van ging zweten. Ik was niet voorbereid op de apocalyptische verschrikkingen die deze ratten met zich meebrachten, die ongetwijfeld mijn nachtmerries in de toekomst zullen aanwakkeren.

Amicia is niet helemaal hulpeloos tegen de ratten – of andere menselijke vijanden die ze op deze reis tegenkomt. Ja, A Plague Tale: Requiem richt zich op stealth en overleven, maar het biedt je ook een behoorlijk arsenaal om vijanden uit te schakelen. Beginnend met slechts een steen en een slinger, zal Amicia messen, potbommen en een kruisboog verwerven naarmate het spel vordert. Ze kan ook verschillende alchemistische mengsels maken, die kunnen worden gebruikt om de impact van haar wapens te wijzigen en omgevingspuzzels aan te pakken. Deze toenemende opties voorkomen dat de vijandelijke ontmoetingen muf worden. De puzzels zijn ook uitdagend genoeg om je een gevoel van voldoening te geven, maar zijn niet zo moeilijk dat je online forums afstruint op zoek naar de oplossing.

Gezien de aandacht voor detail die ik tijdens mijn playthrough heb waargenomen, is een onkarakteristieke tekortkoming in A Plague Tale: Requiem de enige animatie voor Amicia’s takedowns en counters. (Ondertussen worden Amicia’s trillende ademhalingen steeds hoorbaarder naarmate een onbewuste vijand dichterbij komt.) In het begin was ik sceptisch dat vijandelijke ontmoetingen hierdoor na een paar uur alledaags zouden kunnen worden. Maar dankzij de constante toestroom van nieuwe wapens, vaardigheden en bondgenoten voelde geen enkel niveau hetzelfde, omdat er altijd ruimte was om alternatieve benaderingen te testen.

Naarmate je hoger komt, kun je nieuwe vaardigheden ontgrendelen, maar de voortgang van je personage beloont je niet met vaardigheidspunten die je kunt gebruiken om vaardigheden te ontgrendelen die je wenst. In plaats daarvan ontgrendel je, afhankelijk van het pad dat je volgt — stealth, aanval of alchemie — alleen nieuwe vaardigheden in die vaardigheidsboom. A Plague Tale: Requiem heeft een interessante benadering van progressie die ik verfrissend vond.

The Last of Us Part 1 PS5 Review: Absoluut prachtig, maar te duur

een pestverhaal requiemgevecht a_plague_tale_requiem_combat

A Plague Tale Requiem-recensie: oordeel

A Plague Tale: Requiem is een van die zeldzame juweeltjes die ontstaan ​​wanneer een ontwikkelaar ervan afziet een geweldige game te bezoedelen met AAA-pluisjes. Er zijn nergens microtransacties. Wat we krijgen is een game met een hecht verhaal, adembenemende beelden en personages die een blijvend stempel op je hart drukken.

Amicia’s wanhoop en de daaruit voortvloeiende woede terwijl ze zoekt naar een remedie voor de vreselijke ziekte die haar broer Hugo teistert, zijn huiveringwekkend. De meesterlijk geschreven karakters van A Plague Tale: Requiem worden nog vertederender dankzij uitstekende stemacteurs. De rijke graphics en even meeslepende achtergrondscore versterken deze ervaring nog meer.

De voortgang van het personage wordt op het juiste tempo gehouden en de geleidelijke introductie van nieuwe bondgenoten tijdens je reis voorkomt dat de gameplay van A Plague Tale: Requiem ooit muf wordt. Het levelontwerp moedigt je ook aan om verschillende benaderingen uit te proberen naarmate er nieuwe tools beschikbaar komen voor Amicia.

Uiteindelijk is A Plague Tale: Requiem zonder twijfel een van de beste campagnes voor één speler die ik de laatste tijd heb gespeeld.

Voordelen:

• Uitstekende stemacteurs
  • Boeiend geluidsontwerp, achtergrondmuziek
  • Geweldige graphics, zelfs bij relatief lage instellingen
  • Innemende karakters
  • Zenuwslopende achtervolgingen
  • Meerdere benaderingen van niveaus

Nadelen:

• Herhaalde verwijdering, tegenanimaties

Beoordeling (van de 10): 9

We speelden A Plague Tale: Requiem op een pc met een AMD Ryzen 5 5600X CPU, AMD RX570 GPU en 16 GB RAM.​

A Plague Tale: Requiem wordt dinsdag 18 oktober uitgebracht op pc, PS5, Xbox Series S/X en Nintendo Switch (Cloud).

Prijzen beginnen bij Rs. 1.999 op Steam voor pc, Rs. 3.499 in de Xbox Store en PlayStation Store en $ 59,99 (ongeveer Rs. 5.000) in de Nintendo Store.

A Plague Tale: Requiem maakt ook deel uit van Xbox Game Pass en PC Game Pass, met abonnementen vanaf Rs. 349 per maand op pc en Xbox. Het Ultimate-lidmaatschap, inclusief online multiplayer en meer, kost Rs. 499 per maand.

Affiliate-links kunnen automatisch worden gegenereerd – zie onze ethische verklaring voor details.