Gotham Knights Review: Batman Arkham ontmoet Marvel’s Spider-Man, minus de vindingrijkheid

0

De grote tragedie van Gotham Knights — vrijdag uit op pc, PS5 en Xbox Series S/X — is dat het altijd zou worden opgenomen tegen de geliefde en veelgeprezen Batman: Arkham-games. Ten eerste is het de eerste Gotham City-inzending in de open wereld sinds het grotendeels goed ontvangen laatste hoofdstuk van 2015, Batman: Arkham Knight. En twee, nog belangrijker, Gotham Knights komt van dezelfde ontwikkelaar – in WB Games Montréal – die ons de armste aflevering van die serie gaf, de prequel Batman: Arkham Origins uit 2013. De vergelijkingen waren onvermijdelijk en onvermijdelijk.

Maar in de zeven jaar die nodig zijn geweest voor een terugkeer naar Gotham, heeft een rivaliserende superheld zijn stempel gedrukt op de videogamewereld: Spider-Man. De PlayStation-exclusive won prijzen na zijn komst in 2018, leverde een prachtig ogende spin-off op in 2020 en krijgt volgend jaar een vervolg. Interessant is dat je hier sporen van inspiratie uit Marvel’s Spider-Man kunt voelen. Gotham Knights heeft zeker niet dezelfde cinematografische flair of soepelheid om te bestrijden die de Spider-Man-games zo goed hebben gedaan, maar er zijn soms sporen van stijlvolle camerahoeken.

Vervelend deelt Gotham Knights ook enkele van zijn problemen. Marvel’s Spider-Man werd terecht bekritiseerd vanwege het gebrek aan innovatie in de open wereld. Het leek New York een beetje te doordrenkt met misdaad, met een carjacking, een gewapende overval of een gijzeling in vrijwel elk ander stadsblok. Dat geldt ook voor Gotham Knights’ Gotham City. Maar in tegenstelling tot Spider-Man is er hier nog minder variatie dan kleine misdaden. De zijmissies zijn meh, vergeetbaar en repetitief.

Er is nog plezier te beleven. Telkens wanneer je een nieuwe criminele activiteit tegenkomt, wijst Gotham Knights primaire en bonusdoelen toe. Dit laatste kan op stealth zijn gebaseerd, of iets anders, zoals het uitschakelen van de omgeving. Bovendien moedigt Gotham Knights je aan om potentiële informanten onder de criminelen te scannen en te identificeren. (U kunt op de D-pad drukken om een ​​AR-scan te activeren, die een rode omtrek rond alle bedreigingen plaatst. En als u de knop ingedrukt houdt, krijgt u meer informatie over elke crimineel.) Als u ze ondervraagt ​​voordat u ze in slaapstand brengt, kunt u ontdek locaties van toekomstige misdaden. Hoewel je altijd meteen kunt beginnen met vuistgevechten en de rest kunt negeren, is het interessant om een ​​spelplan te bedenken waarmee je meer kunt bereiken.

Alles wat u moet weten over Gotham Knights

Gotham Knights review: verstoken van leven

Maar de Gotham of Gotham Knights is geen levende, ademende wereld. Afgezien van de opmerkingen die je hoort als je ze op straat passeert, is er weinig tot geen interactie tussen de helden en de bewoners van Gotham die ze beschermen. In Marvel’s Spider-Man zouden New Yorkers applaudisseren, juichen of terugdeinzen als je naar hen toe zwaaide of tussen hen in bewoog. In Gotham Knights zullen ze bewegen als je ze probeert te overreden met de Batcycle. Maar daarbuiten is er niets. Wat het lachwekkend maakt, is dat burgers helemaal niet reageren op misdaad. Terwijl gewapende boeven in een politieauto op agenten schoten, zag ik een voorbijganger met een paraplu voorbij slenteren, alsof het een heerlijke zondagochtend was.

En het is ook niet bijzonder rijk. Het is te…schoon? Het is bijna alsof de decorontwerpers van Gotham Knights en hun teams geen tijd of middelen kregen om de stad echt te laten voelen. De wereld voelt leeg aan en komt over als een zandbak die speciaal voor jou is gebouwd. Deze Gotham voelt niet als een stad vol misdaad, en niet een stad die wordt bewoond door miljoenen burgers die elke dag hun leven leiden. In die zin had Gotham Knights kunnen kijken naar The Batman — de humeurige kijk van Matt Reeves op de Dark Knight, met in de hoofdrol Robert Pattinson — die niet alleen wist hoe hij een stemming moest creëren, maar ook een duidelijke Gotham die lelijk was, doorleefd, en besmet.

Gotham Knights deelt één aspect met The Batman. En het is dat we Gotham overdag bijna nooit zien. Om te voorkomen dat ze de stad twee keer moeten ontwerpen en animeren, heeft WB Games Montréal een rechtvaardiging bedacht om onze helden opgesloten te houden in hun Belfort-hoofdkwartier als de zon schijnt. Elke keer dat je het hoofdkwartier verlaat – om te patrouilleren, misdaden op te lossen, aanwijzingen te verzamelen en het verhaal voort te zetten – gaat de klok vooruit naar de nacht. De aanwijzingen die je bij zonsopgang terugstuurt, helpen bij het ontgrendelen van nieuwe misdaadlocaties voor de volgende nacht.

Gotham Knights heeft de ‘grootste versie’ van Batman’s City in een game ooit

Gotham Knights Review Nightwing Gotham Knights Review

Nachtvleugel in Gotham Knights
Fotocredit: WB Games Montréal

Gotham Knights review: helden en gevechten

Voordat je op weg gaat naar de avondpatrouille, kun je vrij wisselen tussen de vier helden: Dick Grayson/ Nightwing (Christopher Sean), Tim Drake/ Robin (Sloane Morgan Siegel), Barbara Gordon/ Batgirl (America Young) en Jason Todd/ Rode Kap (Stephen Oyoung). De verantwoordelijkheid om Gotham City veilig te houden is op hun schouders gevallen, na de dood van hun mentor en vaderfiguur, Bruce Wayne/Batman (Michael Antonakos).

Maar als je je eenmaal in de nacht van Gotham waagt, is er geen optie om tussen de vier helden te wisselen. Je moet terugkeren naar het Belfry HQ om van personage te veranderen, wat niet handig is omdat het die nacht van patrouille “eindigt”. Alle onopgeloste misdaden zullen van de kaart verdwijnen. Met andere woorden, Gotham Knights moedigt je aan om elke avond bij de held te blijven die je hebt gekozen.

Dit is een raar soort beperking, een die ik nooit heb begrepen. Waarom zit WB Games Montréal in de weg? Betekent dit dat de andere helden onderweg zijn – en dus niet beschikbaar? Die logica zou niet volgen als je keer op keer leert dat alle vier de helden dezelfde taak ‘aan het uitvoeren’ waren die je was opgedragen. Niet-speelbare personages (NPC’s) praten vaak met personage #2 over een gebeurtenis waarbij personage #1 betrokken was. Het is onbedoeld grappig. Het leest dan alsof de rest gewoon thuis aan het chillen was.

Het probleem is dat Gotham Knights er niet echt achter is gekomen hoe het lijkt alsof alle vier de personages hun eigen leven leiden. Ja, hun persoonlijkheden zijn anders – Jason pakt de dingen aan, Tim lijkt relaxed (en houdt van selfies maken), Dick is een beetje gesloten en Barbara is het hart van de groep – maar daar stopt het vrijwel. (Ze hebben ook verschillende superheldenvrienden, zoals Superman, Wonder Woman en Black Canary die in je e-mails vallen, afhankelijk van de held die je speelt. Maar dat is een paasei, het betekent niets.)

En dat – het gebrek aan verschillen – strekt zich uit tot gevechten in Gotham Knights. Alle vier de helden kunnen melee (A op Xbox, cross op PlayStation) en afstandsaanvallen (Y of driehoek) uitvoeren, zowel in “lichte” als in “zware” vorm. Een tik voert een lichte aanval uit, terwijl het ingedrukt houden van dezelfde knop een zware aanval uitvoert. Zware aanvallen kunnen vijandelijke bepantsering doorbreken en ze meer klappen geven.

Gotham Knights naar CoD Modern Warfare II, de grootste games in oktober

Gotham Knights-recensie Robin Gotham Knights-recensie

Robin in Gotham Knights
Fotocredit: WB Games Montréal

Wanneer je aan het begin voor het eerst wordt gevraagd om tussen de vier helden te kiezen, biedt Gotham Knights een glimp van waar ze goed in zijn, zodat je kunt beslissen wat je voorkeuren zijn. Nightwing kan bijvoorbeeld rondspringen, Robin is gewiekst, Batgirl is technisch zwaar en Red Hood heeft wapens. (Gevechten zijn niet altijd verplicht — je kunt stealth gebruiken om bepaalde situaties te omzeilen.) Maar desondanks voelt het spelen als elk personage min of meer hetzelfde.

Je kunt helpen de verschillen uit te breiden met hun extra vaardigheden. Door een level omhoog te gaan in Gotham Knights worden vaardigheidspunten toegekend aan elk personage, die kunnen worden besteed aan hun geïndividualiseerde vaardighedenboom. Je kunt ook nieuwe “Momentum Abilities” ontgrendelen – beschouw ze als krachtige combo’s – door in-game uitdagingen te voltooien. Maar de eerste uren merk je hier niets van. Pas als je dieper in hun vaardigheidsbomen duikt, zul je worden getrakteerd op vaardigheden die ze in verschillende richtingen duwen. Terwijl Batgirl meer een hacker wordt, geeft Robin de voorkeur aan lokvogels en ontduiking, terwijl Red Hood en Nightwing brute kracht omarmen.

Gotham Knights-recensie: doorkruisen

De vier helden delen ook het eerder genoemde voertuig: de Batcycle. Elke keer dat je op de speciale belknop drukt (boven op de D-pad), komt de Batcycle uit het niets tevoorschijn, alsof hij is verhuld zoals de auto van James Bond uit Die Another Day. (Een beetje zoals het paard in The Witcher 3.) En in wat een campy opname is, is er een knop om wheelies te doen. Want waarom niet? Desondanks is de Batcycle niet erg leuk om in Gotham Knights te rijden. Het voelde nog nooit zo opwindend als toen om Anne Hathaway’s Catwoman rond te zien rollen in The Dark Knight Rises, het derde hoofdstuk in de trilogie van Christopher Nolan en Christian Bale. Maar ik moest het toch gebruiken, omdat Gotham Knights de eerste paar uur geen snelle reismogelijkheden biedt.

Toen de afstanden kort waren, vertrouwde ik op “parkouring” – als je dat zo mag noemen. Net als bij de Batman: Arkham-spellen kun je de enterhaak gebruiken en aan de randen van de meeste gebouwen en constructies vastklikken. Voordat je aan het einde van je latijn komt, kun je springen en jezelf naar voren springen. Vervolgens probeer je opnieuw te vergrendelen met de grijper. In tegenstelling tot Batman kan echter geen van de vier helden glijden. (Nou, in ieder geval niet totdat je Nightwing’s zweefvliegtuig hebt ontgrendeld.) De helden zinken gewoon op de grond, tussen de sprongen en de volgende grapple op Gotham Knights door.

Uncharted PC Review: een adembenemend zicht, met een paar ruwe plekken

Gotham Knights recensie Red Hood Gotham Knights recensie

Rode Kap in Gotham Knights
Fotocredit: WB Games Montréal

Wat nog belangrijker is, is dat traversal in Gotham Knights niet dezelfde flow of soepelheid heeft als in Batman: Arkham of Marvel’s Spider-Man. (Dit is eigenlijk een algemeen probleem. Lichaamsanimaties voelen niet zo natuurlijk aan als wat we elders hebben gezien, of het nu gaat om superheldengames of iets dergelijks uit The Last of Us Part I.) Rondzwaaien in New York was een van mijn favoriete dingen om te doen in de laatste serie games, maar ik heb hier nooit dat gevoel van vreugde gevoeld. Het voelde als een stop-and-start-ding, waarbij ik constant momentum verloor. Met Batman: Arkham, hoewel het nooit zo filmisch was, droeg de cape van de Dark Knight bij aan zowel flair als functionaliteit. Capes zijn in de meeste gevallen onpraktisch, maar ik heb ze gemist in Gotham Knights.

Gotham Knights-recensie: coöperatie, prestaties en oordeel

Wat ik ook miste was ondersteuning voor cross-play. Hoewel Gotham Knights coöp voor twee spelers in de campagne mogelijk maakt en coöp voor vier spelers wordt toegevoegd in een aanstaande stand-alone modus, kun je niet met vrienden op verschillende platforms spelen. PC-, PS5- en Xbox Series S/X-lobby’s worden apart behandeld. Voor wat het waard is, Gotham Knights geeft je verschillende manieren om coöppartners te zoeken. Je kunt handmatig vrienden uitnodigen, je lobby openstellen voor vrienden van vrienden of zelfs een openbare lobby hebben als je dat wilt. Ik koos voor de laatste en liet een paar spelers binnenkomen. De gameplay verliep soepel en ik ondervond geen problemen.

Dit gold grotendeels ook voor de prestaties in het algemeen met Gotham Knights. De enige keer dat ik haperingen of framedrops voelde, was toen ik met hoge snelheid op de Batcycle zat. Er is veel aandacht besteed aan de beperking van de console van 30 fps – de eisen die aan de pc worden gesteld om 60 fps te halen zijn, nou ja, verbluffend – maar wat belangrijker is, is hoe het presteert met die beperkingen. Dit is bij de lancering geen Cyberpunk 2077, waar de game regelmatig in frames per seconde van één cijfer viel. Natuurlijk, Gotham Knights had beter en beter uitgerust kunnen zijn, maar het is speelbaar en dat is waar het om gaat.

Dat is eigenlijk hoe ik over Gotham Knights in het algemeen denk. Op basis van de verfijnde toolkit die Batman: Arkham en Marvel’s Spider-Man aandreef, heeft WB Games Montréal een koekjessnijder-superheldenervaring geproduceerd die geen grenzen wil verleggen. Het heeft flair in delen, een poging om een ​​beetje oprechte verhalen te vertellen en beperkte ideeën voor wat een open wereld Gotham kan zijn. Maar het ontbreekt ook aan charme, de uitstraling en gedrevenheid van het verhaal, en het verlangen om iets speciaals te zijn. Gotham Knights is geldklopperij in het tijdperk van superhelden – en niets meer.

Voordelen:

• Leuk om gevechten te strategiseren
  • Vier helden om uit te kiezen