De review van het Callisto-protocol – IGN

0

Een goede remake zou volgend jaar uit het graf kunnen oprijzen, maar het etterende lijk van Dead Space is vroeg weer tot leven gekomen in de vorm van The Callisto Protocol. Deze spirituele opvolger van de sci-fi survival-horrorserie herschept de angstaanjagende, met bloed besmeurde gangen en ruimtezombie-dodende kenmerken die voor het eerst werden vastgesteld op de USG Ishimura in 2008, en injecteert het bloed met meer ontzag dan ooit tevoren dankzij enkele opvallend gedetailleerde spatten van bloed en ingewanden. Hoewel de verbrokkeling van de mutanten nog nooit zo levendig is geweest, zijn de tekortkomingen van het Callisto-protocol helaas net zo duidelijk. Incidentele irritaties aan de besturing, onevenwichtige gevechten en een algemeen gebrek aan innovatie resulteren in een bloedbad van ongeveer acht uur dat verheugend gruwelijk is, maar nooit zo geweldig als de serie die het inspireerde.

De Black Iron Prison-faciliteit op de maan van Callisto is door een catastrofe getroffen en de veroordeelden komen in opstand; niet alleen in de zin dat ze uit hun cel zijn ontsnapt en een rel veroorzaken, maar ook omdat ze zijn geïnfecteerd door een mysterieus virus dat ze allemaal heeft gemuteerd tot gestoorde giftige wrekers. Het is aan de ten onrechte opgesloten vrachtpiloot Jacob Lee om de wortel van het inwonende kwaad te vinden en een weg te vinden van de gevangenisplaneet, waarbij hij een claustrofobische kruip door een uitzonderlijk goed gerealiseerde faciliteit ondergaat die in puin ligt en wordt overspoeld door op de maan gebaseerde gekken. Wat volgt is een vrij lineaire handschoenrun, maar gelukkig heeft het team van ontwikkelaar Striking Distance Studios bewezen meesterlijke makers van griezelige gangen te zijn – zelden zijn twee passages ooit hetzelfde en elk gebied krijgt een duidelijk gevoel van plaats, van de onderhoudskamer versierd met bungelende lijken die eruitzien als piñata’s van gevangenisbewakers, tot de bevroren faciliteiten die buiten de gevangenismuren liggen.

De verrotte gevangenis van het Callisto-protocol had me opgesloten in een staat van maximale onveiligheid.

Josh Duhamel van de Transformers-films doet een lovenswaardig werk in de hoofdrol, net als Karen Fukuhara van The Boys als zijn belangrijkste bondgenoot Dani Nakamura, maar het grootste deel van de wanhoop en het ongemak van de benarde situatie van het paar wordt overgebracht door de indrukwekkende art direction en audio ontwerp. Met de third-person camera altijd strak op Jacob gericht, krijg je een duidelijk beeld van de zweetglans op zijn hoofdhuid in de vochtige wasruimte, de bloedspatten die zijn overall doorweekt na elke brutale ontmoeting, en de bijzonder vieze riolering die omhult zijn lichaam nadat hij gedwongen is om tot zijn middel door afvalbeheer te waden. Alles is dik en grof op een echt voelbare manier en versterkt door verontrustende schrammen en misselijkmakende geluiden in de duisternis om je heen. En hoewel het voor ontwikkelaars een veelgebruikte techniek is geworden om het laden van nieuwe gebieden te maskeren met het gebruik van smalle openingen in het terrein waar spelers doorheen kunnen slingeren, versterken ze hier het gevoel van angst in plaats van een sleur te worden. Terwijl Jacob zich een weg baant door de walgelijke met pus kokende en met ranken bedekte grotten van de lagere niveaus van Black Iron, weerspiegelden zijn grimassen op het scherm mijn eigen ongemakkelijke blikken. De verrotte gevangenis van het Callisto-protocol had me opgesloten in een staat van maximale onveiligheid.

Loopvlak vernieuwen

Laten we het echter hebben over het gemuteerde monster ter grootte van een olifant in de kamer; Het Callisto-protocol is in feite een Dead Space-game in alles behalve naam, waarbij Striking Distance Studios zelfs wordt geleid door Dead Space-mede-maker Glen Schofield. Van de netjes minimalistische HUD die Jacob’s gezondheidsbalk in de achterkant van zijn nek ent als een batterij-indicator van een telefoon, tot het stampen op kratten en lijken om kostbare bronnen te ontdekken, tot het vechtsysteem dat sterk afhankelijk is van een batterijgevoede telekinese-mogelijkheid waarmee je om objecten rond te slingeren met een beweging van Jacob’s pols. Er is zelfs bewijs van een mysterieuze religieuze sekte die op de een of andere manier betrokken is bij de uitbraak, en instructies voor het doden van vijanden die met bloed op de muren zijn achtergebleven. Het stopt met het introduceren van het stasisvermogen van Isaac Clarke en ruilt zijn verzameling bewapende mijnwerktuigen in voor een meer conventioneel arsenaal aan pistolen en jachtgeweren, maar verder voelt het heel vertrouwd aan – en als iemand die alle Dead Space-spellen heeft gespeeld, zorgde het voor een campagne die zwaar was op verrassende jump scares, maar licht op elk groot verhaal of gameplay-verrassingen.

De grootste afwijking die The Callisto Protocol maakt van het door terreur aangewakkerde sjabloon van Dead Space, is de grotere nadruk op melee-gevechten, althans tijdens de openingsuren. Met aanvankelijk schaarse wapens en munitie, vereist het sturen van elke grommende celgenoot dat je ze in een ongemakkelijke nabijheid lokt, uit de weg van hun klauwaanvallen zwaait en vervolgens tegengaat met een vlaag van slagen van Jacobs verdovingsstok. Het op thumbstick gebaseerde ontwijken en blokkeren van inkomende aanvallen voelt een beetje als wegduiken en weven in een boksspel – behalve dat je tegenstander minder op Holyfield lijkt en meer op ‘Holy crap!’ – en het voelt bevredigend zwaar om hun ledematen een voor een af ​​te slaan en knuppelvormige groeven in hun schedels te knuppelen.

De toch al strakke camera komt nog dichterbij om het bloedbad echt te benadrukken terwijl je elke geïnfecteerde gevangene een dodelijke injectie met heet lood toedient.

Zelfs als Jacob’s arsenaal groeit, blijven melee-gevechten een slimme manier om munitie te besparen, aangezien elke succesvolle comboreeks die je landt een kort venster opent om een ​​’vaardigheidsschot’ uit te voeren, waardoor je automatisch op een zwakke plek kunt vergrendelen met je vuurwapen en neer in een paar shots in plaats van een volledige clip. Ik genoot van de risico-beloningskeuze die gepaard gaat met dichtbij en persoonlijk komen in plaats van te proberen vijanden veiliger van ver af te pikken, niet in de laatste plaats omdat de toch al strakke camera nog dichterbij komt om het bloedbad echt te benadrukken terwijl je elke geïnfecteerde gevangene toedient met een dodelijke injectie met heet lood.

GRP krijgen

Helaas houdt dat hoge spanningsniveau niet stand als de GVK eenmaal is ingevoerd. Krachtig genoeg om de meeste vijanden de lucht in te tillen, kan deze zwaartekrachttartende handschoen zeker zorgen voor een aantal dynamische gevechtsontmoetingen, vooral in combinatie met de verschillende dodelijke vallen en vluchtige objecten die handig rond elk gebied zijn geplaatst. Je kunt een kamer vol geesten binnengaan, er een optillen en hem op een muur met spijkers spietsen, een andere in een zichtbaar maalmechanisme gooien, voordat je een derde afmaakt door een zaagblad door hun buik te slingeren, en dat allemaal voordat ze zich realiseren dat je dat was. ooit daar. Het kan erg leuk zijn op een Jedi-achtige manier en het levert vaak glorieuze bloederige resultaten op, maar het betekent ook dat grote bedreigingen vaak te snel worden uitgeschakeld, alsof je Indiana Jones bent die een pistool naar een zwaardgevecht brengt.

GRP is een vaardigheid die opraakt en na verloop van tijd moet worden opgeladen of onmiddellijk moet worden bijgevuld met batterijen als je er een in je inventaris hebt, dus ik kon het niet constant als steun gebruiken, maar ik voelde zeker dat het me de kracht gaf om te gooien de overhand in de meeste vijandelijke ontmoetingen, zelfs op de ‘maximale beveiliging’ moeilijkheidsgraad – soms vroeg ik me af of ik het gevaarlijkste monster was dat op de loer lag in Black Iron.

Door de overweldigende aard van de GRP nam ik niet echt de moeite om te veel te investeren in het wapenupgradesysteem van The Callisto Protocol. Ik heb zeker geld uitgegeven aan basisvergrotingen zoals grotere clipmaten en terugslagdemping, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om genoeg Callisto-credits bij elkaar te scharrelen om de meer exotische verbeteringen te kopen. Wat heb je tenslotte aan explosieve kogels voor het oproerwapen of de doelzoekende kogels voor het aanvalsgeweer, wanneer de mogelijkheid om de altijd aanwezige explosieve bussen te gooien of een vijand op te pakken en over een richel te laten vallen de enige alternatieve vuurmodus is die ik ooit echt nodig?

Evenzo veroorzaken stealth-sequenties niet veel stress. Halverwege de grote ontsnapping van Jacob introduceert het Callisto-protocol een dodelijke blinde variant van de geïnfecteerden die doen denken aan de clickers uit The Last of Us. Hoewel ze naar verluidt een verhoogd gehoor hebben, vond ik het verrassend eenvoudig om ze met geweld dood te hakken recht onder de neus van andere vijanden die ogenschijnlijk geen ooglid wilden knipperen – ervan uitgaande dat ze ogen hebben – ondanks de luide doodskreten van hun pas uitgezonden vrienden. Een veel serieuzere dreiging zijn de torenhoge beveiligingsdroids in terminator-stijl die alleen kunnen worden vernietigd met een nauwkeurig schot in het hoofd – als je het verknoeit en je zult waarschijnlijk snel worden verslagen door hun krachtige kanonnen – maar vreemd genoeg worden deze echt formidabele vijanden al vroeg geïntroduceerd op en dan zelden weer tegengekomen.

Hel in een cel

Dat wil niet zeggen dat er geen gezonde verscheidenheid aan soorten vijanden is om aan te pakken in The Callisto Protocol. Hoewel ze een vrij gebruikelijke set survivalhorror-archetypen belichamen – standaard zombietypes, zelfmoordterroristen die je opjagen, spinachtige wezens die op handen en voeten langs muren en plafonds klauteren – zien ze er allemaal heerlijk weerzinwekkend uit, en nog beter als je ‘ maken ruimte jam uit hun ruimte-ingewanden. Het duurt niet lang of er wordt een regeneratieve vaardigheid geïntroduceerd die basisvijandelijke grunts in staat stelt om te transformeren in meer veerkrachtige bruten als je ze verwondt zonder ze volledig af te maken, wat een welkom gevoel van urgentie geeft aan gevechten met groepen opgewonden vijanden. Dit wordt misschien het best geïllustreerd door een late gamerit op een ondergronds boorplatform, met hordes aanvallers die je van alle kanten bestormen en onmiddellijk power-up krijgen als gevolg van het feit dat ze zijn vastgesjord door de scherven rondvliegend gesteente. Het is absoluut een van de meest hartverscheurende sequenties van de hele reis.

Maar elders werd mijn angst aangewakkerd door de verrassend langzame zogenaamde ‘quick weapon swap’-functie. Het stelde me routinematig in de steek tijdens de herhaalde gevechten tegen de tweekoppige tankachtige minibaas van het Callisto-protocol waarin mijn munitiereserves snel werden leeggemaakt. Door links op de D-pad te tikken, wordt het ene uitgeruste wapen voor het andere verwisseld, maar de animatie van Jacob die een wapen holstert en het volgende tekent, is te lang en kan per ongeluk worden onderbroken, wat betekent dat ik vaak een wapenwissel startte maar presteerde een ontwijking om onmiddellijk daarna een vijandelijke aanval te ontwijken, en dan terugspringen in een schiethouding om te ontdekken dat ik nog steeds gewapend ben met exact hetzelfde wapen dat ik probeerde te holsteren. Afgezien van onhandige besturingsproblemen, zijn de handvol baasgevechten van het Callisto-protocol teleurstellend eendimensionaal en hebben ze me nooit echt verbaasd (hoewel ze zeker een aantal keren Jacob’s schedel hebben ingeslagen).

Er zijn een aantal andere kleinere haarkloverijen over het Callisto-protocol. Het is frustrerend dat het openen van kisten automatisch alles binnenin oppakt, wat betekent dat ik voortdurend naar het inventarisscherm moest springen om de skunk gun-munitie te laten vallen waar ik nooit om had gevraagd om ruimte vrij te maken. Het lijkt een beetje achterhaald dat je alleen naar audiologboeken kunt luisteren terwijl je stilstaat met je hoofd vast in een menu, in plaats van ze te laten dienen als griezelige begeleidingen bij je verkenning, zoals in games als Dead Space en BioShock. En hoewel een facehugger uit het kastje laten springen dat je aan het zoeken bent, de eerste keer misschien een geweldig idee was voor een jump scare, is het tegen de zesde of zevende keer gewoon vervelend en voelt het alsof je gedwongen wordt om de dezelfde herhaalde kantoorgrappen van een buitenaardse 1 april-dag.

Ten slotte, hoewel de looptijd van acht uur ongeveer goed aanvoelt qua tempo, is er heel weinig te doen in The Callisto Protocol nadat je het verhaal hebt uitgespeeld. Hoewel een New Game+-modus blijkbaar op een later tijdstip via een gratis patch komt, zijn er voorlopig geen interessante ontgrendelbare items die herhaalde playthroughs zouden kunnen aanmoedigen, of alternatieve modi om te proberen, waardoor het totale pakket bij de lancering bijna net zo slank aanvoelt als gevangeniscelmatras.