Review: James Gunn laat de bal vallen in deze teleurstellende ‘Guardians of the Galaxy: Holiday Special’

0

De Guardians of the Galaxy-vakantiespecialdat op 25 november op Disney Plus verschijnt, is misschien het antwoord voor sommige Marvel-fans, aangezien het begint met een aantal veelbelovende geanimeerde sequenties – voordat het overgaat in een live-action terugkeer naar Knowhere.

Nu DC-wonderkind James Gunn deze op zichzelf staande Marvel-special vormgeeft, zal de hoop hooggespannen zijn, aangezien Star-Lord (Chris Pratt), Mantis (Pom Klementieff), Drax (Dave Bautista), Nebula (Karen Gillian) en Rocket (Bradley Cooper) allemaal zijn aanwezig en juist.

Na in die cruciale openingsminuten het belang van Kerstmis te hebben vastgesteld, blaast een buitenaardse rockband een beetje leven in de procedure met een opzwepend muzikaal nummer. Dit is het eerste van twee originele nummers die schaamteloos proberen het publiek af te leiden van het beschamende gebrek aan inhoud dat te zien is. Voor de allereerste keer staat James Gunn hier op de automatische piloot, terwijl deze favoriete personages uit de franchise rondkrabbelen om hun betrokkenheid te rechtvaardigen.

Nadat ze Peter hebben zien kniezen in Kowhere terwijl hij nog steeds probeert het verlies van Gamora te verwerken, besluiten Mantis en Drax dat het ontvoeren van zijn held zijn humeur zou kunnen verbeteren. Op zichzelf al een geweldige lopende grap wanneer omringd met andere verhaalelementen, maar een die snel plat valt zonder iets dat in de buurt komt van dramatische ondersteuning van elders.

In werkelijkheid ligt elke fout voor het gebrek aan inhoud in deze vakantiespecial bij Gunn, die probeert de ontvoering van Bacon meer dan 30 minuten in stand te houden. Bautista en Klementieff zouden hard kunnen werken om hun speelfilmchemie te versterken terwijl ze Hollywood verkennen op zoek naar de Voetloos boegbeeld, maar om eerlijk te zijn, worstelen ze.

Hoewel Mantis en Drax in hun tijd op aarde voor enkele licht vermakelijke momenten van komedie zorgen, is er geen ontkomen aan het feit dat er geen verhaal is. Bacon lijkt misschien een bal te hebben die versies van zichzelf speelt, maar afgezien van enkele vreemd passende metamomenten, De Guardians of the Galaxy-vakantiespecial doet precies wat het publiek zou verwachten.

Als er al hoogtepunten zijn om aan vast te klampen in deze flagrante cash-in voor Kerstmis, dan zijn die er wel in de vorm van Maria Bakalova (Lichamen, lichamen, lichamen) die een vluchtige vocale verschijning maakt als Cosmo the Spacedog. In de korte scènes die ze met Rocket deelt, wordt het publiek afgeleid door hun komische chemie, die hopelijk wordt uitgebreid in wanneer Bewakers Vol. 3 komt op het grote scherm.

Elders zijn de hoogtepunten vrij dun op de grond, afgezien van enkele topklasse one-liners en een duizelingwekkend productieontwerp. Beth Mickle, het brein achter dit gedurfde stukje wereldopbouw, voegt echt waarde toe door Knowhere te transformeren in een Yuletide-utopie. Feestelijke lichten, een enorm gevoel van schaal en een glimp van het wijdere universum komen door in de laatste fasen van deze show, terwijl Gunn opzettelijk kerstclichés omarmt.

Op dat moment, nadat hij Bacon van buiten zijn huis in Hollywood heeft geleend en hem op Knowhere heeft gedeponeerd, wordt elke schijn van verhaalbeats of iets dat op drama lijkt overboord gegooid. Hoe leuk deze special ook is voor het publiek dat hun Bewakers Kerstmis vieren, dit voelt echt als een gemiste kans.

Gillian komt neer op een zeer getalenteerde windowdressing als Nebula, terwijl ook Michael Rooker en Sean Gunn onderbenut worden, zelfs als ze meedoen in deze flinterdunne verhaallijn. Afgezien daarvan is misschien wel de grootste misdaad hier het negeren van Pratt, die normaal gesproken zoveel op het scherm brengt als Peter Quill.

Voorbij zijn de geestige oneliners, sardonische terzijdes en overdreven arrogantie die deze ruimtepiraat kenmerkt. Voor een groot deel van deze vakantiespecial staat de acteur gewoon rond, terwijl de gebeurtenissen om hem heen gebeuren, in plaats van te escaleren als gevolg van zijn betrokkenheid. Dit draagt ​​niet alleen bij aan het gevoel van onverschilligheid dat sommige mensen tijdens deze show kunnen voelen, maar verergert het achteraf als retrospectief begint te onthullen hoe lui dit uiteindelijk voelt.

Voor alle Marvel-fans die vóór deel drie klompjes verhaallijn willen ontdekken: wees gewaarschuwd, de kasten zijn kaal. Dit heeft misschien alle onderdelen van een Marvel-special met potentieel, maar voor de meesten zal het aanvoelen als een verspilde reis naar Knowhere. Hopelijk is deze misplaatste poging tot een feestelijke special geen weerspiegeling van wat komen gaat voor de Guardians of the Galaxy.