Review Ghostbusters: Spirits Unleashed – IGN

0

Al sinds ik een kind was dat naar de VHS-rewinder snelde om weer een vertoning van Ghostbusters in de rij te zetten, heb ik gedroomd van een multiplayer-game in zijn onwankelbaar dwaze universum. Of het nu gaat om de over-the-top spectrale schurken of de belachelijke geestzuigende stofzuigers die gedragen worden door fantoomvangende burgerwachten in conciërgekostuums, het is moeilijk een wereld voor te stellen die rijper is voor een asymmetrisch multiplayer-spel waarin een team van spookagenten het tegen elkaar opneemt. -hoofd tegen een wraakzuchtige schim. Helaas is de poging van Ghostbusters: Spirits Unleashed om deze leegte op te vullen slechts een gekwalificeerd succes, aangezien het vaak absoluut de geestenjachtfantasie nagelt, maar vast komt te zitten in het dikke slijm van evenwichtsproblemen, twijfelachtig levelontwerp, een verhaal dat maar nauwelijks in aanmerking komt om te worden noemde een, en vooral, een ernstig tekort aan inhoud. Ik had tal van echt hilarische en bevredigende momenten om als een geest rond te rennen en te apen met mijn vervelende, toekomstige ontvoerders, en het jagen op spookachtige vijanden met vrienden kan erg leuk zijn, maar na een paar uur had ik alles daar gezien was te zien en was klaar om dit magere uitstapje naar de plank te sturen naast mijn gewaardeerde Ghostbusters VHS.

In Ghostbusters: Spirits Unleashed neemt een team van vier Ghostbusters het op tegen een enkele slijmminnende verschijning in eenvoudige maar vooral plezierige wedstrijden op een van de vijf maps. Het doel van de geest is om domme NPC’s te terroriseren en delen van de kaart te achtervolgen totdat het te griezelig is voor menselijke bewoning, terwijl het team van Ghostbusters eraan werkt om die glibberige gruwel op te sporen en te vangen voordat het zijn onafgemaakte zaken kan voltooien. Als geest kun je vliegen, door muren gaan, voorwerpen in de wereld achtervolgen of bezitten, dingen in slijm bedekken en een scala aan interessante vaardigheden gebruiken die specifiek zijn voor het spook dat je voorafgaand aan de wedstrijd hebt geselecteerd. Die krachten omvatten zaken als het vermogen om NPC’s te bezitten of een gigantische tornado van slijm op te roepen die enorme schade toebrengt aan mensen. Deze reeks krachtige vaardigheden geeft je overweldigende voordelen ten opzichte van je zwakke, niet-vliegende achtervolgers, die zich beperkt voelen door hun walgelijke, lichamelijke vormen. Als geestenbreker krijg je de tools van het spookbustenvak, waaronder de deeltjeswerper, het protonpakket, de PKE-meter en de spokenval, en moet je als een team werken om een ​​geest te vangen wiens enige nadeel is dat er vier van jullie – maar zelfs dat zegt soms niet veel.

Dat komt omdat, in ieder geval op dit moment, Spirits Unleashed behoefte heeft aan evenwichtsaanpassingen, aangezien de lat voor een menselijke overwinning vrij hoog is en slechts één op de tien wedstrijden gebeurde die ik in de loop van 15 uur speelde. Ten eerste moeten de Ghostbusters behoorlijk wat doen om de overwinning te behalen, omdat het simpelweg vangen van hun griezelige vijand meteen een respawn voor de geest veroorzaakt. In plaats daarvan moeten de kruisvaarders in jumpsuits drie artefacten opsporen die dienen als herrijzende horcruxen, ze allemaal vernietigen voordat ze de geest vangen en de overwinning claimen; het enige dat de geest hoeft te doen, is de klok van ongeveer 10 minuten opraken. Natuurlijk kunnen de spokenjagers gewoon vier keer proberen hun steengroeve te vangen, aangezien de geest een van hun artefacten opoffert bij elke respawn, maar dat kan behoorlijk moeilijk zijn als je het opneemt tegen een schim die zelfs maar een matig vaardigheidsniveau heeft.

Er zijn gewoon te veel manieren voor een geest om de dag te winnen met behulp van hun uitgebreide trukendoos, waarvan er vele ronduit goedkoop aanvoelen. Als de Ghostbusters bijvoorbeeld een van je artefacten vinden en het beginnen te beschadigen, kun je het gewoon oppakken, wegvliegen en ergens anders verstoppen voordat ze de klus kunnen klaren, waardoor het artefact volledig geneest en het menselijke team enorm terugvalt. terwijl ze de jacht helemaal opnieuw beginnen. Buiten dat kunnen de meeste geesten zich relatief gemakkelijk losmaken van deeltjeswerpers, door muren heen bewegen of een item bezitten en dan snel wegrennen, en het allerbelangrijkste: ze kunnen vliegen. Terwijl Ghostbusters te kampen hebben met trappen, kan de geest snel wegzweven naar een hogere verdieping.

Omdat alle spelers even vaardig zijn, is het moeilijk voor te stellen dat de Ghostbusters consequent winnen.

Als geest kon ik bijna elke wedstrijd winnen, met de zeldzame uitzondering dat ik een nieuw personage uitprobeerde, of gewoon dom speelde om te lachen. Als Ghostbuster kon ik eigenlijk alleen winnen als de ghost-speler niet leek te weten hoe hij moest spelen of als ik in een volledig team zat met vrienden die allemaal communiceerden en samenwerkten om een ​​overwinning bij de fotofinish binnen te halen. Hoewel alle spelers even vaardig zijn, is het moeilijk voor te stellen dat de Ghostbusters consequent overwinningen behalen met zoveel voordelen in het voordeel van de geest.

Dit geldt vooral in levels met hoge lay-outs, waar de vlucht van de geest optimaal kan worden gebruikt. Het gevangenisniveau heeft bijvoorbeeld extreem hoge plafonds, dus als al het andere faalt, kan de geest gewoon hoog in de lucht zweven waar Ghostbusters beneden buitengewoon weinig kans hebben om hem te vangen. Ik had een wedstrijd waarbij de geest gewoon daarboven bleef en wachtte tot de wedstrijd was afgelopen, tot grote ontsteltenis van het hele gezelschap. Andere kaarten hebben misschien veel trappen of smalle gangen die het voor mensen moeilijk maken om te navigeren. Aan de positieve kant, in ieder geval elk van de vijf kaarten is uniek en heeft veel karakter, en elk item in elk niveau heeft een aparte, en vaak grappige, “lopende” animatie die eraan gekoppeld is wanneer de geest het bezit.

Dat wil niet zeggen dat er niet veel plezier te beleven valt in de soms vervelende wedstrijden. Het achtervolgen van onaardse gruwelen met vrienden vereist strategie, teamwerk en het coördineren van uitrustingen, en het behalen van die zeldzame overwinning na het samenstellen van de perfecte valstrik om de geest te verstrikken, is een moment dat vereist om vereeuwigd te worden met een vlaag van feestelijke vuistpompen. En hoewel winnen als geest meestal niet erg moeilijk is, is het zeker altijd grappig, en ik was er trots op zoveel mogelijk creatieve manieren te vinden om met mijn achtervolgers te rotzooien. Ik heb in 2022 zelfs een real-life LAN-feest georganiseerd (niet dat Spirits Unleashed echte LAN-ondersteuning heeft), zodat ik alle vijf de spelers onder één dak kon hosten, wat een hilarische en gedenkwaardige ervaring was die ik niet snel zal vergeten. Er is hier een heel cool spel, het is gewoon verborgen door ongepaste vlekken.

Het grootste probleem kwam pas na een tiental uur spelen, toen ik abrupt geen dingen meer te doen had en al snel mijn interesse verloor. Net als de slijmspuwende geesten waarmee je speelt en jaagt, zit er niet veel vlees op de botten van Spirit Unleashed. Met slechts vijf kaarten, een enkele spelmodus en een verhaal dat bestaat uit een reeks saaie tussenfilmpjes tussen multiplayer-wedstrijden, zul je snel zonder spullen komen te zitten. Het is zijn verdienste dat je doorgaat met het ontgrendelen van nieuwe geesten om mee te spelen en een aantal handige upgrades, tools en cosmetica voor je Ghostbusters, maar dat alles drijft je terug naar dezelfde oude multiplayer-modus waar je vermoedelijk zult blijven totdat je ben er ziek van. Hopelijk wordt er in toekomstige updates nieuwe content toegevoegd, met name gamemodi, maar voor nu is het extreem one-note.