God of War Ragnarök Review: passend einde aan het Noordse tijdperk van Kratos en Atreus

0

God of War Ragnarök — uit op 9 november op PS4 en PS5 — heeft een enorme taak voor de boeg. Hoe volg je een veelgeprezen en alom geliefde soft-reboot op die de franchise nieuw leven heeft ingeblazen? Met die van 2018 God van de oorlog, bracht Santa Monica Studio niet alleen zijn Griekse halfgod Kratos naar de Noorse mythologie, maar bedacht hij gaandeweg enkele fundamentele aspecten van de serie opnieuw. Directeur Cory Barlog kreeg te maken met terugslag van zowel Sony als binnen het team. Maar het leverde, in schoppen. Dat succes betekent dat er veel rijdt op Ragnarök, dat als extra taak heeft om het Noordse tijdperk van God of War af te ronden. (Dat klopt. Ragnarök leidt tenslotte tot het einde der dagen. De volgende keer dat je Kratos ziet, kan hij opduiken in de Maya- of Egyptische mythologie, zoals eerder is gesuggereerd.)

Maar terug naar de vraag waar het om gaat. Het antwoord is simpel: als het niet kapot is, repareer het dan niet. God of War Ragnarök behoudt of bouwt voort op de basis die door zijn voorganger is gelegd. Het is net zo filmisch als voorheen, verteld in een bedrieglijke one-shot die nooit wegvalt. Die illusie wordt verbroken wanneer Kratos door portalen reist, wat deel uitmaakt van de manier waarop Ragnarök zijn laadschermen verbergt. (Het heeft ook onnodig lange tunnels, rotsen waar je tussen moet wringen, of plaatsen waar je rond moet hurken.) De meeslepende cinematografie is gecombineerd met schrijven (Matt Sophos en Richard Gaubert) en regie (Eric Williams), die meestal erg goed is. Het voelt als een film. De tussenfilmpjes van Ragnarök waren soms zo boeiend dat ik niet wilde dat ze zouden eindigen, want dan zou ik moeten spelen.

Dit is een probleem met het medium zelf. Omdat videogames spelers iets te doen moeten geven – niet slechts voor een paar minuten, maar uren en uren. Meer nog voor AAA-titels die hun prijskaartje moeten “verdienen” – hun verhalen lijden daar bijna altijd onder. Dat gebeurt ook in God of War Ragnarök. Dat gezegd hebbende, lijkt het dwaas om te klagen als het spel net zo leuk is als hier. Ragnarök behoudt de hectische, bevredigende en soms komische gevechten van 2018 God van de oorlog, hoewel de camera nog steeds strakker is dan velen zouden willen. Het bouwt voort op wat we hebben gezien met een paar nieuwe bewegingen en mechanica, en stelt Kratos’ nu tienerzoon Atreus in staat om een ​​actievere deelnemer te zijn.

God of War Ragnarök naar Call of Duty Warzone 2.0, de grootste games in november

God of War Ragnarök-recensie: vechten

De grootste aanvalsverandering is het gebruik van de driehoeksknop, of het nu op de DualSense (voor PS5) of DualShock 4 (met PS4) is. In de 2018 God van de oorlog, werd de driehoeksknop gebruikt om de Leviathan-bijl uit te rusten of terug te roepen. Maar als je de bijl al in je hand had, deed de driehoekige knop niets. In God of War Ragnarök bedekt het ingedrukt houden van de driehoeksknop de bijl met ijs. Je volgende melee- of afstandsaanval — respectievelijk R1 of R2 op beide PlayStation-controllers — bezorgt je vijanden een extra rilling. Je kunt iets soortgelijks doen met de Blades of Chaos, het kenmerkende wapen van Kratos in het Griekse tijdperk, dat nu vanaf het begin beschikbaar is op Ragnarök. Behalve in plaats van vorst, is het effect van nature vurig.

Deze vaardigheden maken deel uit van de vaardighedenboom van God of War Ragnarök, waar je XP kunt uitgeven — verdiend door het voltooien van doelstellingen — om Kratos en Atreus een verscheidenheid aan vaardigheden te leren, variërend van melee-, afstands-, techniek- en instincttalenten. Als je deze nieuwe vaardigheden gebruikt, ontgrendel je nieuwe niveaus, gaande van brons tot zilver tot goud. Elke keer dat je een level omhoog gaat, kun je kiezen hoe je die vaardigheid wilt verbeteren. Ook al zit er een behoorlijke hoeveelheid keuze in Ragnarök gebakken, ik vond het tier-systeem interessant. Karaktergroei wordt in sommige opzichten bepaald door je speelstijl en niet alleen door willekeurige toewijzing van verdiende XP. Eerlijk is eerlijk, dat bestaat wel, maar hoe jij naderingsgevecht is even waardevol. Als je de voorkeur geeft aan één wapen of veel aanvalt, wordt dat krachtiger dan de rest van je tools.

Hoewel veel van de vaardigheden de veelzijdigheid van je wapens verbeteren, is dat niet de enige manier om ze te upgraden. Er is de standaardmethode: je verdient XP en verzamelt middelen terwijl je speelt, en je gebruikt ze om de wapenkwaliteit en kracht te verbeteren. Bovendien kun je ook runen invoegen – toegekend nadat je mini-bazen hebt verslagen – voor elementaire effecten. Beide wapens, of het nu de bijl of de messen zijn, bieden een lichte en zware runenaanval in God of War Ragnarök. Ze zijn geweldig voor het beheersen van mensenmassa’s en het aanrichten van extra schade, hoewel je op je hoede moet zijn voor hun cooldown-timers.

Gotham Knights Review: Dit is niet het Gotham van je vader

god of war review bijl god of war ragnarok review

God of War Ragnarök zit vol met allerlei rare wezens
Fotocredit: Sony/Santa Monica Studio

Wapens helpen ook bij het oversteken op Ragnarök. De Blades of Chaos functioneren als grijphaken – dit zijn de meest alomtegenwoordige hulpmiddelen in het moderne gamen – waardoor je naar plaatsen kunt klimmen waar je anders niet zou komen, interactie kunt hebben met objecten die buit of nieuwe gebieden helpen ontgrendelen, of zelfs gewoon vijanden vastgrijpen ravage aanrichten. Bovendien kan de beweging van Kratos helpen bij gevechten. In God of War Ragnarök kun je van kliffen sprinten en op vijanden beneden botsen, waarbij je schade toebrengt aan hen en degenen in hun omgeving.

Wat ik leuk vind aan gevechten in God of War Ragnarök, is dat het een les is in hoe je meer kunt doen met minder. Er zijn hier slechts twee wapens – de bijl en de messen – maar nog steeds zo’n verscheidenheid aan spel. Je kunt je wapens opladen met ijs of vuur, knoppen ingedrukt houden om speciale combo’s te activeren en natuurlijk aanvallen op een gecoördineerde manier opstellen om de toegebrachte schade te maximaliseren.

Wat ik niet leuk vind, is hoe het spel beperkt wat je kunt zien. Vijanden krijgen gratis foto’s in God of War Ragnarök, simpelweg omdat de camera ze niet laat zien. En de manier waarop Kratos aanvallen ontwijkt, is niet altijd natuurlijk. Bovendien, terwijl je je metgezellen – of het nu Atreus of iemand anders is – kunt bevelen om je te helpen in de strijd, voelt het erg beperkt in het heetst van de strijd. In de meeste gevallen helpen de metgezellen je alleen met de vijand waarop je je al richt, of degenen in je gezichtsveld. Ze zullen zelden iemand aanvallen die niet in je zicht is, waardoor ze wijd open staan ​​om je aan te vallen.

Bovendien draait het bij God of War Ragnarök helemaal om gamedesign op ouderwets niveau. De vijanden die routinematig uit de grond komen, zijn zinloos voer – ze bestaan ​​alleen om je te helpen een level omhoog te gaan voor de slechteriken van het verhaal. Dit geldt ook voor sommige mini-bazen die uit het niets verschijnen om je te helpen XP te verdienen. Zonder een verhalend doel, voelt het soms alsof de strijd bestaat omwille van de strijd.

A Plague Tale Requiem Review: aangrijpende verhalende en gedenkwaardige personages

god of war review tyr god of war ragnarok review

Týr, de Noorse God of War, is gelukkig een bondgenoot
Fotocredit: Sony/Santa Monica Studio

God of War Ragnarök-recensie: grafische instellingen voor PS5

Ragnarök brengt de God of War-franchise voor het eerst naar de vlaggenschipconsole van Sony. Terwijl de 2018 God van de oorlog kreeg begin 2021 een PlayStation 5-patch, waardoor de getrouwheid en prestaties werden verbeterd tot een soepele 4K 60 fps, Ragnarök is de eerste echte release van de serie op Sony’s vlaggenschip-gameconsole.

U kunt 4K 30 fps doen voor de beste beelden, 60 fps en dynamische resolutie voor betere prestaties, of zelfs 120 fps als uw tv daartoe in staat is. En als je op de PS5 zit, allemaal zonder ventilatorgeluid dat we hadden God van de oorlog op de PS4.

Ik heb Ragnarök alleen gespeeld op een PS5, aangezien ik geen PS4 of PS4 Pro bij me heb, dus ik kan niet spreken over graphics en prestaties op oudere Sony-consoles.

God of War Ragnarök-recensie: verhaal

Er zijn momenten waarop God of War Ragnarök aanvoelt als een buitsimulator. Het is duidelijk dat de meeste kaarten zijn ontworpen om Ragnarök in staat te stellen kisten op strategische plekken te plaatsen. Een deel van de buit is gekoppeld aan milieupuzzels waar ik grotendeels van heb genoten. Maar ook de buit wordt in veel gevallen in de openbaarheid gelaten. Personages zullen soms zelfs opmerken dat je ervan houdt om objecten te breken en los te komen van het primaire doel dat voorhanden is. Maar het doorbrekende karakter ervan kan de alledaagsheid ervan niet wegnemen. Dat gezegd hebbende, het is nergens zo vervelend als de aanpak die andere games hebben gekozen, sommige van het huis van PlayStation zelf.

Het helpt dat je meteen in het verhaal wordt getrokken, met personages die gemakkelijk te bewonderen en te vinden zijn. God of War Ragnarök is een coming-of-age-verhaal voor de naïeve tiener Atreus, die een groot voorstander is van meer betrokkenheid bij de zaken van goden. En het is aan de beschermende Kratos – die veel meer van de meedogenloze wereld heeft gezien – om hem te beschermen tegen de gevaren van de negen rijken. Tegelijkertijd wil Atreus meer leren over wie hij is. Maar stippelt hij zijn eigen levenspad uit, of vervult hij alleen maar profetieën door er meer over te leren?

Zelfs als het verhaal niet vordert in God of War Ragnarök, komen de dynamiek en uitwisselingen tussen Kratos, Atreus en het afgehakte hoofd van Mimir je goed van pas. De droge humor die voortkomt uit de tegenstrijdige persoonlijkheden van het vader-zoon-duo – de kortafheid en oprechtheid van Kratos en de zeurende en nieuwsgierige aard van Atreus – is er nog steeds. Het is in ieder geval uitgebreid omdat Atreus nu minder bang is om zichzelf te uiten.

Mario + Rabbids Sparks of Hope Review: rijker, groter, maar ook meer Ubisoft-achtig

god of war review eekhoorn atreus god of war ragnarok review

Ratatoskr en Atreus in God of War Ragnarök
Fotocredit: Sony/Santa Monica Studio

En nu Atreus een beetje volwassen is, kan hij zelf avonturen beleven. (Zonder zijn vader vooral te vertellen.) Er is hier veel te doen en te ontdekken, met God of War Ragnarök die je deze keer meeneemt door alle negen rijken van de Noorse mythologie – of het nu gaat om de prachtige schoonheid van Svartalfheim, de ijzige omhelzing van Niflheim, of de griezeligheid van Alfheim. Er is zelfs zoveel dat Ragnarök aanvoelt als twee games in één terwijl je dieper doordringt. Ik ben niet de enige met dat gevoel. De ontwikkelaars dachten er hetzelfde over en overwogen zelfs om God of War Ragnarök in twee games op te splitsen, omdat de reikwijdte veel groter werd dan ze oorspronkelijk hadden gepland.

Het zou het Noordse tijdperk van God of War in een trilogie hebben veranderd, wat altijd een aantrekkelijk vooruitzicht is. Maar ze wilden geen 15 jaar besteden aan het vertellen van één verhaal – wat met beide 2018 God van de oorlog en Ragnarök hebben elk vijf jaar genomen. En daarom is God of War Ragnarök zowel het tweede als het derde hoofdstuk, in zekere zin, als het een trilogie was. Het stuurt je door de negen rijken op zoek naar identiteit en een verlangen om oorlog af te wenden, terwijl je wraak zoekt en vecht tegen een reeks monsters van elke omvang, gewapend met een heleboel nieuwe gereedschappen en gevechtstechnieken. Dit alles tegen de achtergrond van het einde der dagen.

Voordelen:

• Heel filmisch
  • Schrijven, richting zijn solide