Call of Duty: Modern Warfare 2 recensie voor één speler

0

Dit is onze singleplayer-campagnerecensie voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Bekijk voor onze mening over PvP de multiplayer recensie.

Als we het over vijf jaar hebben over Call of Duty: Modern Warfare 2, zal er geen verwarring meer zijn over welke van de twee games die die naam delen mensen bedoelen. Dankzij een flauw verhaal, onhandige mechanische innovaties en grotendeels teleurstellend ontwerp van de missie, is de Call of Duty-campagne van dit jaar een ongelukkige mislukking die niet voldoet aan de normen die niet alleen zijn gesteld door zijn onvergetelijke naamgenoot uit 2009, maar ook door zijn voorganger uit 2019. Hoewel het grafisch indrukwekkend is, blijft het vuurgevecht state-of-the-art en zijn er enkele welkome maar al te korte pogingen om nieuwe wegen in te slaan, maar de campagne van Modern Warfare 2 is te veel gebaseerd op het herhalen van de overwinningen van Call of Dutys in het verleden in plaats van het vestigen van zijn eigen triomfen.

De zes uur durende campagne voert je weg van de frontlinies van Call of Duty: Modern Warfare in het Midden-Oosten en brengt je voor het grootste deel van de run naar Mexico. Dat is te danken aan de toevoeging van het Las Almas-drugskartel aan de lijst met vijanden, die exact dezelfde vermoeide stereotiepe rollen vervullen die je overal hebt gezien, van Ghost Recon: Wildlands tot Bad Boys. Ze zijn zwaar verwikkeld in een complot dat betrekking heeft op een Iraanse wapendeal, gestolen Amerikaanse raketten en de wisselwerking tussen speciale troepen van meerdere landen. De kwaliteit van dit verhaal is een flinke stap terug ten opzichte van zijn voorganger; waar Modern Warfare de menselijke verhalen onderzocht die voortkomen uit militaire bezetting en het (licht) beoordeelde opofferen van een stukje van je eigen moraal om de burgerwereld te beschermen, is Modern Warfare 2 meer geïnteresseerd in bredere, oppervlakkigere actie. Het resultaat zijn flinterdunne, gung-ho karakters en een conclusie die al na amper 30 minuten kan worden voorspeld. Verwacht minder Kathryn Bigelow en meer Michael Bay-vibes voor dit hoofdstuk.

De kwaliteit van dit verhaal is een flinke stap terug ten opzichte van zijn voorganger.

Dat betekent echter niet dat er geen directere spanning op basisniveau te vinden is tijdens het doornemen van dat verhaal. Zoals altijd is Call of Duty toonaangevend op het gebied van grafische technologie en ziet het er dus vanuit praktisch elke hoek ongelooflijk knap uit. Terwijl Mexico tal van mooie vergezichten heeft, demonstreert een kort bezoek aan Amsterdam echt de grafische grunt van Modern Warfare 2 dankzij onberispelijke aandacht voor detail en prachtige lichteffecten.

Evenzo, zoals je zou verwachten van Call of Duty, wordt het schieten ook rechtstreeks van de bovenste plank gehaald. Het hanteren van wapens is nauwkeurig en pittig, en de visuele, fysieke en vooral audiofeedback is van een klasse waar de meeste FPS-games alleen maar van kunnen dromen. Vooral de sluipschutters en aanvalsgeweren, die het beste aanvoelen dat ze ooit hebben gehad, moeten zeker geprezen worden. Er is een schijnbaar oneindige verzameling wapens om op te pakken, die allemaal verschillend aanvoelen in feedback en vorm, hoewel het missieontwerp zelden het ene type boven het andere bevoordeelt, tot het punt dat verschillende wapencategorieën uitwisselbaar kunnen aanvoelen.

Modern Warfare 2 verdubbelt de kleinere, meer ‘realistische’ gevechten van zijn voorganger. Dit zorgt voor een Call of Duty-campagne met een duidelijk ritme; er is veel meer methodische kameropruiming dan deelname aan grootschalige, chaotische veldslagen. Dit helpt een identiteit te versterken voor de opnieuw opgestarte Modern Warfare-serie, maar gaat ten koste van de intensiteit die enkele van de meest memorabele shootouts van de originele games heeft aangewakkerd. Ik zou deze verandering meer verwelkomen als er geen gepantserde vijanden waren toegevoegd, van wie hun helmen of vesten moeten worden verbrijzeld voordat je de dodelijke slag kunt toebrengen. Ze voelen aanvankelijk aan als leuke curveballs, maar worden al snel vervelende kogelsponzen die niet alleen de efficiëntie van Call of Duty’s al lang bestaande double-tap-to-kill-benadering aantasten, maar ook het realisme verbrijzelen dat die kleinere ontmoetingen proberen op te bouwen.

Missieontwerp is, zoals je zou verwachten, bewonderenswaardig gevarieerd en vaak gebaseerd op een nieuw concept. Degenen die terugvallen op meer standaardsjablonen voelen zich teleurstellend en vaak behoorlijk statisch, met meerdere ‘houd de lijn vast’-doelstellingen en andere dergelijke generieke tarieven, hoewel deze gelukkig in de minderheid zijn door niveaus met een beter doel. Maar hoewel de meeste campagnes van ontwikkelaar Infinity Ward een posterkind-missie hebben gehad (All Ghilled Up, No Russian en Clean House om er maar drie te noemen), worstelt Modern Warfare 2 om iets net zo memorabel te maken.

De beste poging is Alone, een stealth-level waarin je moet ontsnappen uit een labyrintachtige stad vol bewakers. Je begint volledig ongewapend, verzamelt materialen en maakt een verscheidenheid aan doe-het-zelfgereedschappen – rookbommen, struikelmijnen, slotenbrekende gadgets – en gebruikt ze om je een weg naar de uitgang te banen. Dit heeft alles in zich voor een geweldige Call of Duty-missie, maar wordt frustrerend ondermijnd door het feit dat je personage gewond is geraakt en slechts in een slakkentempo kan lopen. Het maakt het weven tussen bewakingspatrouilles een hele klus en de duur van 40 minuten lijkt een heel leven. Elders is er een logge auto-achtervolging die een slecht alternatief is voor de showstopper van Uncharted 4, en een korte maar leuke infiltratie van het landhuis van een kartelbaas met een (zeer) lichte Hitman-toets terwijl je vermomde soldaat de schouders met vijanden wrijft.

Maar de meerderheid van Modern Warfare 2 is tevreden met het herbeleven van vergane glorie. Er zijn twee back-to-back-missies die de originele Modern Warfare’s Death From Above nabootsen, waarin je allerlei hoogwaardige munitie uit een cirkelend geschut laat regenen. Een ander ziet je een vrachtschip bestormen in een echo van Crew Expendable, terwijl weer een ander – natuurlijk – het gekopieerde huiswerk is van All Ghilled Up, tot aan het verstoppen in het gras terwijl vijanden voorbij lopen. Dan zijn er de vele verwijzingen naar het Clean House van 2019, waarin je langzaam de trap oploopt achter twee bondgenoten wanneer de gelegenheid zich voordoet. Het zorgt voor iets dat een beetje aanvoelt als een ‘Best Of’-album, uitgevoerd door een andere, minder zelfverzekerde band.

Recon By Fire laat zien dat Infinity Ward absoluut het vermogen heeft om wat keuze in ontmoetingen te verweven.

Dat wil niet zeggen dat er geen verdienste of plezier in deze covers zit. De gunship-missies vereisen veel meer precisie dan hun inspiratie, omdat doelen zich vaak dicht bij burgers bevinden, en er is een meer bewust gevoel in hoe je elk van de drie soorten munitie van het vliegtuig gebruikt. Dark Waters, het niveau van het vrachtschip, maakt veel gebruik van bewegende afdekkingen terwijl containers over het natte dek glijden en glijden. En Recon By Fire, de sluipmissie, biedt je een rugzak gevuld met verschillende tools die je meer tactische keuzes bieden als het gaat om het opruimen van gebouwen. Ga je door de deuren met explosieven en vecht je binnen, of laat je een traangasgranaat in een ventilatieschacht vallen om je vijanden naar buiten te dwingen?

Ik had graag gezien dat dat rugzaksysteem gedurende de hele campagne werd gebruikt. Hoewel ik geloof dat de sterke punten van Call of Duty stevig in het lineaire scenario-ontwerp zitten, laat Recon By Fire zien dat Infinity Ward absoluut het vermogen heeft om een ​​keuze in ontmoetingen te verweven. Maar het is helaas slechts een van de vele mechanismen die zich opgenomen voelen als een tijdelijke nieuwigheid in plaats van de basis van iets rijkers. Het wordt vergezeld door een pantserplaatsysteem dat wordt gebruikt voor een enkele missie, schijnbaar als een knipoog naar Warzone in plaats van voor enig tactisch voordeel. Als beide mechanismen in het weefsel van de campagne als geheel waren verweven, dan had het moment-tot-moment mogelijk kunnen worden verhoogd met een laag microbeslissingen. Misschien had dat het vechten tegen die groepjes kogelsponzen aangenamer gemaakt.

Als laatste opmerking: de campagne van Modern Warfare 2 is ook een beetje buggier dan ik zou verwachten van een Call of Duty. De prestaties zijn constant gelikt, maar tijdens het spelen op PlayStation 5 heb ik af en toe texturen gezien op grotere kaarten en lelijke texturen met een lage resolutie op sommige elementen, zoals water. Ik kwam ook een bug voor veilige corruptie tegen bij het laatste controlepunt van de laatste missie die elke keer dat deze werd geladen een harde crash veroorzaakte, en dus moest ik de missie vanaf het begin opnieuw spelen. Dit zijn geenszins game-breaking, maar zijn toch kleine irriterende stoffen.