De dappere recensie – IGN

0

Deels kleinschalige, isometrische zwaard-en-schild-schermutselingen en deels continentoverspannende schattenjacht naar een krachtig religieus artefact. The Valiant is een middeleeuwse, op teams gebaseerde RTS die zowel klikt als verovert. Als je je kopieën Kingdom of Heaven en Indiana Jones en The Last Crusade in de magnetron hebt gekookt en een geurkaars hebt gemaakt van de gesmolten rommel, krijg je misschien een vleugje waar ontwikkelaar Kite Games voor gaat. Hoewel het resultaat over het algemeen een bekwaam strategiespel is, is het ook een beetje repetitief en oppervlakkig – en daarom niet zo leuk als die eerdere fusiegeluiden.

Een adequate manier om The Valiant snel te omschrijven zou kunnen zijn als een 13e-eeuwse Company of Heroes. Een meer accurate parallel zou echter kunnen zijn De erfenis van de voorouders uit 2018 dankzij de grotendeels vergelijkbare Middeleeuwen-setting en de zeer vergelijkbare reeks eenheidstypes. Ze verschillen echter aanzienlijk qua verhaal; terwijl Ancestor’s Legacy meer openlijk is geïnspireerd door historische gebeurtenissen (zij het losjes), is The Valiant het verhaal van een gepensioneerde kruisvaardersridder, Theoderich von Akenburg, en zijn zoektocht naar een oud en gevaarlijk krachtig relikwie – waarmee hij racet tegen een even gevaarlijke Tempelier van de ondergang om te herstellen. Theoderich wordt vergezeld door een dappere groep middeleeuwse verbruiksartikelen, geplukt uit verschillende hoeken van de postklassieke wereld.

Prijs het zwaard

De Valiant is het soort RTS dat een meer intieme benadering van tactische, top-down gevechten hanteert door zich te concentreren op het individueel aansturen van een handvol eenheden in plaats van een enorm leger. Deze benadering brengt een behoorlijke mate van initiële toegankelijkheid met zich mee, omdat het jongleren met de acties van een half dozijn of zo kleine squadrons zeker een stuk eenvoudiger is dan het beheren van gigantische zwermen van hen in zoiets als StarCraft 2. De Valiant doet het ook redelijk goed in zijn 20 uur durende campagne versnellen om ons langzaam en organisch te leren hoe elk van de eenheden tikt, in plaats van de sleutels van het kasteel vanaf de eerste missie te overhandigen. De campagne wordt zeker een beetje hetzelfde, met veel identieke ontmoetingen die achter elkaar worden opgevoerd, maar het was boeiend om te worden blootgesteld aan gloednieuwe squadrons, zoals de genezende oorlogspriesters, zelfs laat in het hoofdverhaal.

Ook al zijn bepaalde missies opgebouwd rond de capaciteiten van specifieke eenheden, er is hier nog steeds een uitnodigende flexibiliteit wat betreft hoe we elke missie kunnen aanpakken.

Ook al zijn bepaalde missies opgebouwd rond de capaciteiten van specifieke eenheden, er is hier nog steeds een uitnodigende flexibiliteit wat betreft hoe we elke missie kunnen benaderen – en dat wordt pas echt zichtbaar in de laatste fase van de campagne wanneer alle soorten eenheden zijn ontgrendeld. Er kan slechts een eindige selectie van de hoofdhelden en de back-up huursoldaten in elk gevecht worden meegenomen, wat een slimme manier is om ons te dwingen de tactieken te vinden en te omarmen die voor onze eigen stijl werken in plaats van in de verleiding te komen om simpelweg een van elk in dienst te nemen. en gooi ze allemaal in de molen.

Mijn speelstijl is bijvoorbeeld traag en methodisch, en daarom merkte ik dat ik geneigd was om boogschutters te verdubbelen wanneer ik maar kon. Boogschutters richten van veraf stapels schade aan, maar worden neergehaald in elk soort gevecht van dichtbij, dus mijn aanpak was om de vijand in de strijd te lokken met mijn tankachtige helden vooraan en vervolgens van een afstand pijlen op hen te laten regenen. Ik vond cavalerie ook handig voor snelle hit-and-run-aanvallen op vijandelijke boogschutters, maar bereden eenheden zijn op hun beurt weer kwetsbaar voor speervechters en schilddragers. Deze schaar-papier-rock-filosofie is duidelijk typerend voor het genre, maar het is iets dat The Valiant niet alleen goed doet, maar ook duidelijk communiceert in zijn menuschermen.

Het vereiste agressieve micromanagement kan soms een beetje saai en vermoeiend worden.

De dingen worden echter een beetje omslachtiger als je eenmaal de speciale vaardigheden en verschillende bovennatuurlijke krachten combineert die de helden van The Valiant bezitten, of verdienen naarmate ze een hoger niveau bereiken. Het agressieve micromanagement dat nodig is, kan soms een beetje saai en vermoeiend zijn – en persoonlijk werd ik behoorlijk gevoelloos voor alle wiskunde vermomd als magie, wanneer succes regelmatig neerkomt op het kieskeurig spammen van speciale aanvallen en boosts, kijken hoe ze afkoelen en ze vervolgens weer spammen . Er zijn enkele sneltoetsen op het toetsenbord die het een fractie versnellen, maar het kan als een beetje sleur aanvoelen.

Buiten de gevechten loopt de noodzaak om aanzienlijke afstanden terug te lopen om squadrons in kampen aan te vullen, ook vaak vast – en het ontbreken van een handmatige opslagoptie is erg vervelend wanneer je lange gevechten opnieuw moet spelen die gemakkelijk een of meer hadden kunnen hebben extra controleposten.

Er is een heel basaal basisgebouw in The Valiant, maar alleen in een paar belegeringsmissies, en het is beperkt tot een drietal verdedigingstorens en de kans om katapulten en trebuchets te bouwen. Deze missies zijn niet zo leuk als ze lijken, omdat ze niet helemaal geschikt lijken voor de opzettelijk beperkte teamlimiet van The Valiant. Dat wil zeggen, je moet grondstoffen op de kaart overnemen om een ​​bescheiden kamp en de nodige belegeringsmachines te bouwen, maar je kunt niet al je grondstoffen beschermen. en je kamp met je beperkte squadrons. Je moet heen en weer slepen en je om de paar minuten terugtrekken in je kamp als het kasteel een aanval uitvoert.

Er is een behoorlijke verscheidenheid aan locaties – zelfs als de gevechten in feite allemaal hetzelfde zijn, of je nu vecht op besneeuwde bergen, dichte moerassen of brandende woestijnen – en ze zien er van een afstand goed uit. Personagemodellen zitten niet bepaald boordevol details als je inzoomt, maar om eerlijk te zijn zijn ze ontworpen om te worden gezien op een paar millimeter hoogte.

Bij sommige missies kunnen we doelen aanpakken in de volgorde die we kiezen, maar daarbuiten leidt The Valiant ons meestal door een specifieke, lineaire reeks ontmoetingen. Er zijn 16 verhaalmissies en er zijn extra uitdagingen die je kunt inschakelen als je ze opnieuw doet, maar er zijn er geen die ik heel graag nog een keer wil spelen – vooral na het woedende eindbaasgevecht. Deze laatste botsing – die op onverklaarbare wijze elk voordeel, buff en wapen wegneemt dat The Valiant uitgeeft de hele campagne je aanmoedigen om te selecteren en te cureren – is absoluut vreselijk en verbijsterend moeilijk. Het is zeer onbevredigend om plotseling vijanden van het moeras te hebben die hun schouders ophalen van de vuilniswapens die ik een dozijn missies geleden heb weggegooid, en het voelt niet alleen als een anticlimax om op één na alle speciale vaardigheden die je hebt verdiend willekeurig te hebben verwijderd – The Valiant is ronduit bedriegt je op dit punt.

Een ridder staat

Het is jammer dat de stank van het laatste gevecht blijft hangen als een scheet in een harnas, want verder heb ik genoten van het verhaal in het algemeen. Er zit nogal wat opvulling in het midden, en The Valiant heeft de gewoonte om Theoderich op een zijspoor te zetten met de behoeften van willekeurige royals die zijn eigen zoektocht onderbreken, maar het schrijven is serieus en de stemacteurs zijn erg goed.

Op dit moment is de multiplayer doder dan een middeleeuwse monarch met een ambitieus, met een mes zwaaiend neefje.

De verhaalcampagne van de Valiant is niet de enige beschikbare modus – technisch gezien is er ook PVP-spel voor twee of vier spelers, en een coöperatieve PVE horde-modus voor drie spelers genaamd Last Man Standing – maar het is op dit moment echt de enige scène. Op dit moment is de multiplayer doder dan een middeleeuwse monarch met een ambitieuze neef die met een mes zwaait, waardoor het bijna onmogelijk is om er veel uit te halen, tenzij je je eigen tegenstanders hebt meegebracht.