Evil West-recensie – IGN

0

Als ik nadenk over hoe de echte wereld eruit zou zien als deze zou worden overspoeld door vampiers, weerwolven en zombieachtige schuifelende lijken, roept die denkbeeldige apocalyps lang niet zoveel maniakaal gekakel op als die in Evil West. Van de door Tesla geïnspireerde elektriciteitswapens tot het onnodige bloed en bloedvergieten, dit ouderwetse actiespel was een van de leukste monstermoorden die ik in een tijdje heb gedaan – helaas maakt de formulestructuur het ook tot een van de meest repetitieve.

De ongeveer 12 uur durende lineaire campagne van Evil West is verdeeld over 16 verschillende missies die allemaal hetzelfde formaat volgen. Elk niveau heeft een duidelijk begin- en eindpunt met verzamelobjecten die onderweg worden verspreid, onderbroken door hordes vijanden die je aanvallen totdat je een dialoogonderbreking krijgt tijdens het volgende filmpje. Terwijl je bent technisch gezien vrij om niveaus een beetje te verkennen om kennisitems of gouden zakjes te vinden, ook wel “dollars” genoemd voor het kopen van upgrades, de kern van je avontuur is van het ene gevecht naar het andere lopen en uiteindelijk missies afsluiten met een eindbaasgevecht. Gelukkig zijn de omgevingen tussen elke gevechtsontmoeting echt een lust voor het oog met voldoende pittoreske achtergronden die variëren van bizar tot prachtig om zelfs de meest chagrijnige cowboy een traantje te laten wegpinken.

De formule van de levels van Evil West wordt zelden door elkaar gehaald, behalve in een paar unieke situaties, zoals een maf mijnkarretje of de paar keer dat je door het basiskamp loopt terwijl je met de paplepel ingegoten wordt. Het verhaal geeft je de controle over Jesse Rentier van The Rentier Institute, een organisatie die is opgericht door Jesse’s vader om allerlei soorten vampiers en andere gemene beesten op te sporen en uit te roeien. Ontwikkelaar Flying Wild Hogs greep echt vast aan het hele idee van “Wild West, but Weird” en rende er gillend vandoor. Je hebt Illuminati-achtige zwevende piramides, portalen naar de hel en demonische kleine meisjes met huidkruipende stemmen. Het is een verhaal vol vermakelijke krachttermen en echt verschillende karakters, zoals de fel eigenzinnige dokter, Emilia Blackwell, dus er is nooit een saai moment – ik wou dat het verhaal als geheel geavanceerder was dan dat Jesse gewoon op een paar slechte mensen jaagde voor wraak .

In de loop van Evil West ontgrendel je geleidelijk nieuwe wapens, krachten en upgrades die Jesse’s vaardigheden op leuke nieuwe manieren veranderen. Je kunt bijvoorbeeld het aantal schoten met je pistool in een enkel magazijn vergroten, je geweer uitbreiden met elektrische schade en zelfs nieuwe vaardigheden toevoegen, zoals grondponden en luchtcombo’s om je arsenaal verder te ontwikkelen. De manier waarop gevechten zich altijd uitbreiden, helpt de anders eentonige lay-outs van de levels van Evil West te doorbreken. Er is zelden een tijdsspanne van meer dan 20 minuten waarin je geen nieuwe vaardigheid ontgrendelt, een bestaand wapen met een nieuw effect vergroot of een geheel nieuwe gadget vindt om vijanden op glorieuze manieren in stukken te hakken.

Naast die constante evolutie, hebben gevechten een hectische stroom die geweldig aanvoelt in beweging. Je kunt over de kaart zoomen en vijanden verdoven, vervolgens een melee-combo samenstellen, ze de lucht in hakken en omhoog springen om ze weer neer te slaan in een plas van bloed en ingewanden. Of je kunt je geweer opladen met een krachtige elektriciteitsstraal die tussen vijanden afketst voordat je je vlammenwerper loslaat om ze af te maken. Het is een belachelijke selectie wapens waar je gemakkelijk tussen kunt wisselen, aangezien bijna elk stuk uitrusting zijn eigen speciale knop en cooldown-timer heeft – geen munitie of kogels om bij te houden. Je kunt gewoon wachten tot dingen zijn opgeladen terwijl je iets anders gebruikt.

Het enige deel van het gevecht dat tegen het einde van Evil West een beetje saai werd, was het gebrek aan variatie in de vijand. Langzaam bewegende zombies met zware opwindende schommelingen vormen nooit een uitdaging en zelfs de meest agressieve kolossale wangedrochten die met schilden zwaaien, hebben na de eerste paar gevechten geen kracht. Het kan zelfs moeilijk zijn om te zeggen wat er aan de hand is tijdens de meest chaotische gevechten, omdat elke vijand samenbloedt (bedoelde woordspeling) en ze er uiteindelijk allemaal uitzien als dezelfde tonen van bloed en modder. (Het helpt niet dat de meldingspijl om u te laten weten dat iemand aanvalt, relatief subtiel is en gemakkelijk te missen in het heetst van de strijd.)

Het hergebruik van vijanden is vooral merkbaar als het gaat om grotere gezondheidsponsvijanden, aangezien Evil West graag slechteriken die ooit bazen waren, kopieert en plakt naar latere niveaus als minibazen. Soms vallen deze vijanden zelfs in groepen aan bij volgende ontmoetingen, wat pure chaos is en, toegegeven, een ware symfonie van geweld. Maar aangezien elke gevechtsontmoeting eigenlijk gewoon een cirkelvormige arena is die je ontwijkt en beschiet terwijl je vecht, kan die groep grote gezondheidsstaven mijn geduld na een tijdje opraken. Zonder springknop of variatie in hoe gevechtsontmoetingen worden ingedeeld, voelt elk gevecht aan als dezelfde papperige plas klodder, zelfs met het creatieve arsenaal dat je tot je beschikking hebt.

Dat betekent niet dat rondhuppelen in die klodder (grof) niet leuk was, het betekent gewoon dat dit gewoon het soort spel is dat je opstart als je niet wilt nadenken. Het is repetitief, voorspelbaar en in veel opzichten niet origineel, maar het kon me niet schelen omdat ik het toch zo leuk vond om monsters te doden. In dat opzicht deelt Evil West veel van hetzelfde DNA als Flying Wild Hog’s eerdere chaotische actie-ravotten, Schaduwstrijder 3zelfs als het genre totaal anders is – beide games verdubbelen wat het belangrijkst is om tal van andere ontbrekende gebieden te verdoezelen.