Resident Evil Re:Verse recensie – IGN

0

Wie zou er winnen in een gevecht? Chris “The Boulder” Redfield of Leon “The Hair” S. Kennedy? Zou Hunk Ada Wong kunnen nemen? Wat zou er gebeuren als Claire Redfield tegen Jill Valentine zou vechten? Wat als een van hen zou kunnen veranderen in een tiran wanneer ze stierven? Dat zijn het soort vragen dat Resident Evil Re:Verse lijkt te beantwoorden in de vorm van een third-person deathmatch-shooter die wordt gelanceerd als een gratis bonus voor eigenaren van Resident Evil Village. Het heeft zeker zijn momenten, grotendeels dankzij zijn verrassende doodsmechanisme dat helden in iconische monsters verandert. Het meest frustrerende deel is hoe onvoltooid het voelt, met de kostbare kleine inhoud die het heeft die lijdt aan merkbare evenwichtsproblemen en een aantal slechte gewoontes om geld te verdienen.

Het concept is eenvoudig: kies uit een van de zes Resident Evil-helden en doe gratis mee aan zes spelers. De kleine selectie is een wie is wie van de overlevering van de serie: Chris en Claire Redfield, Jill Valentine, Leon S. Kennedy, Ada Wong… en om de een of andere reden Hunk. Sorry, Winters-fans – woordspeling-genieter en Vader van het Jaar-kandidaat Ethan Winters is nergens te vinden (waarschijnlijk omdat hij geen gezicht heeft) en zijn dochter Rose ook niet. We rollen blijkbaar alleen met de klassiekers – wat prima is voor puristen, maar deze vleesmolen kan zeker meer vers bloed gebruiken.

Elk personage heeft een unieke uitrusting die bestaat uit twee wapens (een pistool met onbeperkte munitie en een speciaal wapen) en twee unieke vaardigheden. Chris is een moordenaar op korte afstand, gewapend met een geweldige rechtse hoek en ontembare geest, die voorkomt dat hij wordt neergeslagen, gewankeld of zelfs sterft terwijl hij actief is. Combineer dat met zijn aanvalsgeweer en een passieve vaardigheid waardoor hij meer schade aanricht naarmate zijn gezondheid achteruitgaat en hij een bedreiging vormt op bijna middellange afstand. Jill daarentegen is meer een specialist: ze ruilt overlevingsvermogen in voor meer schade en meer schade na ontwijken, en kan mijnen neerleggen en met een mes van dichtbij aanvallen.

Leon is je alleskunner. Zijn gezondheid herstelt zich wanneer deze laag wordt, en hij gebruikt een jachtgeweer en een roundhouse-kick voor close encounters. Hij is zwakker in het middenbereik, maar compenseert dit met een vaardigheid waarmee hij zijn pistolen dubbel kan hanteren. Claire is uitgerust met een revolver en een passief, wat betekent dat ze herlaadt wanneer ze ontwijkt, een snelle genezing in de vorm van een adrenalinestoot en een dynamo die vijanden in de buurt schokt. We komen wat later bij Ada en Hunk, maar alle personages bieden verschillende speelstijlen en hun uitrusting komt mooi overeen met hun afbeeldingen in hun respectievelijke games.

Re:Verse kan verrassend leuk zijn totdat de andere problemen in de weg zitten.

Zodra je je personage hebt gekozen, word je gedumpt in een van slechts twee kaarten: de RCPD of het Baker House. Ze zien er allebei geweldig uit, met dank aan de RE Engine… tenminste, dat doen ze nadat je het stripboekfilter hebt uitgeschakeld dat eruitziet alsof iemand een visnet over het scherm heeft gespannen. Deathmatch is de naam van het spel hier – letterlijk, in die zin dat het de enige spelmodus is die Re:Verse te bieden heeft. Het doel is simpel: dood zoveel mogelijk mensen voordat de timer van vijf minuten afloopt. En vreemd genoeg kan het verrassend leuk zijn – tenminste totdat de andere problemen van Re:Verse in de weg zitten.

Hoewel Re:Verse voornamelijk gebaseerd is op de vorm van een hero shooter, bevat het wel klassieke arena shooter-ideeën. Krachtige wapens spawnen op de kaart na een minuut. Meestal een raketwerper, een granaatwerper of een bliksemkanon, deze wapens geven je maar één schot, maar richten enorme hoeveelheden schade aan als je een treffer maakt. Munitie voor speciale wapens is ook verspreid over de kaart, evenals groene kruiden die de gezondheid herstellen, die essentieel zijn om op de lange termijn te overleven als je niet Leon of Claire speelt. Deze toevoegingen belonen slim spel door een strategisch element toe te voegen aan de manier waarop je over de kaart navigeert en je aan te moedigen om gevaarlijke gebieden te betreden om een ​​power-up te bemachtigen die de uitkomst van een wedstrijd kan veranderen.

De echte game-wisselaar is echter dat op de typische Resident Evil-manier de dood niet het einde is. Als je meteen wordt gedood, kom je terug als een Fat Molded, een van de basisvijanden van Resident Evil 7, en achtervolg je overlevenden totdat je voorgoed wordt gedood, terwijl je de hele tijd energie opbouwt voor een zelfverdediging. vernietigen die iedereen om je heen kan uitschakelen, als je je kaarten goed speelt. Als het je echter lukt om een ​​Virus Canister-item op te pakken voordat iemand je uitschakelt, zal het de schade die je aanricht tijdens je leven vergroten en je vervolgens transformeren in een krachtiger wezen zodra je deze sterfelijke spoel afschudt. Met één Virus Canister word je ofwel Jack Baker van Resident Evil 7, compleet met kettingzaagschaar, of de Hunter Gamma van Resident Evil 3. Als je twee canisters oppakt (de meeste die een personage kan bevatten), moet je transformeren in Super Tyrant van Resident Evil 2. of de Nemesis van Resident Evil 3.

Omdat de transformatie bijna onmiddellijk na de dood plaatsvindt en er geen manier is om te weten welke van de monsters uit het lijk van je slachtoffer zullen tevoorschijn komen op zoek naar wraak, is elk gevecht met een overlevende een spannende ervaring. Deze onzekerheid betekent over het algemeen dat je voor je leven rent op het moment dat ze ten onder gaan. Vreemd genoeg is er echter geen sprintknop, dus iedereen beweegt in een rare halve draf, tenzij ze ontwijken.

Wie er wint, is ingewikkelder dan simpelweg de meeste moorden verzamelen.

Als je aan het transformerende einde bent, zijn wezens erg krachtig en geweldig om te spelen. Ze kunnen andere personages door muren heen zien en zijn, naast hun reguliere aanvallen, uitgerust met twee eigen speciale vaardigheden. De eerste, zoals de Leaping Strike van de Super Tyrant of de Enrage van de Fat Molded, is over het algemeen bedoeld om afstand te nemen. De tweede, zoals de Hunter Gamma’s Devour of de Nemesis’s Pursuing Tentacle, slaat een doelwit neer of voert het uit, afhankelijk van hoeveel gezondheid ze nog hebben.

Elk van de wezens kan een kamer in een paar seconden leegmaken en ze zijn stuk voor stuk behoorlijk eng. Het kleine formaat, de snelheid en het vermogen van een Fat Molded om te ontploffen betekent dat hij altijd een kans heeft wanneer gevechten tussen wezens overgaan in een totale vechtpartij, zelfs tegen een tiran. Het enige nadeel is dat wezens na verloop van tijd gezondheid verliezen en uiteindelijk hoe dan ook zullen sterven – de vraag is hoeveel mensen je kunt meenemen voordat je vertrekt.

Wie bovenaan het scorebord komt, is echter ingewikkelder dan simpelweg de meeste moorden plegen. Het doden van iemand in de huidige top drie, het behouden van kill-streaks, het krijgen van wraakmoorden en het uitvoeren van doelen levert meer punten op dan een gewone moord, terwijl doodgaan je vijf punten kost. Als gevolg hiervan kunnen wedstrijden een dubbeltje worden als iemand gaat hardlopen. In één wedstrijd ging ik van de laatste naar de tweede plaats omdat ik erin slaagde een goede minuut als overlevende neer te zetten en die op te volgen met een killstreak als wezen. Aangezien de drie beste spelers aan het einde van de wedstrijd als winnaars worden beschouwd, is het vrij eenvoudig om op het laatste moment games uit het vuur te halen, vooral als je toevallig het juiste personage speelt voor de situatie waarin je je bevindt. spanning voor elke wedstrijd, maar het kan er ook voor zorgen dat de resultaten meer op geluk zijn gebaseerd dan je zou willen in een competitief spel.

Het is echter niet allemaal aan toeval te danken, want hoewel het te vroeg is om definitieve kennis te hebben van karakterkracht, lijken Ada en Hunk op dit moment gewoon beter te zijn dan alle anderen. Ada richt enorme schade aan en kan meer ontwijken dan de andere personages, en kan zelfs ontwijken terwijl ze wordt geraakt met een lage gezondheid. Hunk heeft bovengemiddelde wapenschade, kan onzichtbaar worden en heeft een rugsteek die meer schade aanricht terwijl hij verhuld is. De andere personages kunnen winnen; Ik heb wedstrijden gespeeld waarin de top drie, inclusief ikzelf, allemaal als Leon speelden. Maar dat zijn uitschieters, en het verschil in karakterkracht en gebruik is al redelijk merkbaar en voelt niet goed met zo’n kleine selectie. Jill, Chris en Claire zijn zeldzaam, terwijl Ada en Hunk constanten zijn in bijna elke wedstrijd die ik heb gespeeld. Het is niet ongebruikelijk dat de top drie volledig uit Ada en Hunk bestaat. Ze zijn zo goed.

Dood geld

Door wedstrijden te spelen verdien je punten die je kunt besteden om extraatjes voor je personages te kopen: vijf voor een overlevende en drie per wezen. Deze kunnen de schade of duur van vaardigheden vergroten, kritieke trefferschade aan wapens toevoegen, passieve eigenschappen van een personage verbeteren, enzovoort. Het zijn standaarddingen, maar ze zijn snel en gemakkelijk te ontgrendelen en bieden veel spelerexpressie – en tenzij het betreffende voordeel karakterspecifiek is, opent het voor iedereen om het voor één personage te ontgrendelen. Perks hebben ook upgradebare niveaus, maar voor zover ik weet is die functionaliteit nog niet beschikbaar.

Er is natuurlijk een gevechtspas. Het kost $ 9,99 en, zoals je zou verwachten, krijg je niet veel als je in het gratis niveau blijft – een kleine beloning om het andere niveau. Als je het uiterlijk van je personages wilt aanpassen, moet je in feite je portemonnee openen. Het grotere probleem is dat een aantal van de beste voordelen, zoals degene waarmee je viruscontainers, kruiden en munitie van verder weg kunt zien, of schade kunt vergroten door standaard aanvallen van wezens, achter de gevechtspas zijn vergrendeld. Al deze zijn beschikbaar in de gratis laag, maar het zijn substantiële gameplay-voordelen die achter een systeem zitten dat je beloont voor het betalen van geld; je verdient 50% meer punten en ontgrendelt een extra uitdaging om te voltooien zodra je voor de Premium Pass hebt betaald.

Agressieve inkomsten genereren in een game als deze is niet verrassend, maar het gebrek aan inhoud wel. Zes overlevenden, vijf wezens, twee kaarten en een enkele spelmodus is gewoon niet veel om mee te spelen. Erger nog, er is geen manier om informele wedstrijden te spelen, tenzij je je eigen vrienden hebt meegebracht om ze mee te spelen in een met een wachtwoord beveiligde privélobby. Er is geen optie om simpelweg een kamer te maken en mensen toe te laten, of er zelf naar te zoeken. Capcom heeft beloofd dat er meer content komt en er zullen balansveranderingen moeten plaatsvinden als Re:Verse wil overleven, maar zoals het er nu uitziet, voelt dit als een bèta die Echt wil dat je er geld aan uitgeeft.

Het is jammer, want Re:Verse kan erg leuk zijn om te spelen. Rondrennen als Jack Baker en mensen welkom heten in de familie door ze in het gezicht te slaan, twee pistolen tevoorschijn halen als Leon en naar de stad gaan op iemand achter wie je bent geslopen, of iemand spijkeren met de raketwerper van de Nemesis zijn allemaal geweldige momenten van Actie met Resident Evil-smaak. En hoewel er maar twee kaarten zijn, zijn ze allebei redelijk goed ontworpen, met veel gebieden met obstakels om te navigeren en hinderlagen op te zetten. Er is hier zelfs een vrij duidelijk vaardigheidsplafond voor degenen die zich willen inzetten. Goede spelers kunnen lang in leven blijven, killstreaks verzamelen en ervoor zorgen dat ze genoeg viruscontainers hebben om in een krachtig wezen te veranderen wanneer ze ten onder gaan. Het is gewoon jammer dat alles hier zo gehaast en onvolledig aanvoelt.