The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me recensie

0

Gewoonlijk is het meest verontrustende dat je in een hotel kunt aantreffen een mysterieuze matrasvlek of plukjes haar in de doucheafvoer, maar The Devil in Me presenteert je accommodaties die minder op een Best Western lijken en meer op je ergste nachtmerrie. Geïnspireerd door een echt moordkasteel en zijn beruchte seriemoordenaar-hotelier, presenteert de vierde en laatste aflevering in het eerste seizoen van The Dark Pictures Anthology een fascinerende faciliteit vol gruwelijke doodsvallen en griezelige animatronics om tegen te komen. Helaas verspilt het alles aan een saaie groep hoofdpersonages, en vult het de looptijd op met spanningsaftappende omwegen waardoor ik wenste dat ik naar de receptie had kunnen bellen om een ​​eerdere uitchecktijd aan te vragen.

Het uitgangspunt van The Devil in Me is zeker verleidelijk. Een ongevraagde uitnodiging om de nacht door te brengen in een afgelegen reconstructie van het horrorhuis van HH Holmes lijkt gemakkelijker af te slaan dan het volume van een stomme film, maar het blijkt te mooi om te weigeren voor een kleine groep filmmakers die moeite hebben om maak een documentaire over Amerika’s eerste seriemoordenaar. Het team is er eigenlijk alleen maar om beelden te verzamelen die authenticiteit aan de productie zullen verlenen, en om te genieten van de uitbundige gastvrijheid van de teruggetrokken hoteleigenaar Granthem Du’Met. Maar de belofte van bed and breakfast maakt al snel plaats voor de dreiging van bedlam en bloeddorst als duidelijk wordt dat Du’Met niet alleen de look en feel van het World’s Fair Hotel nabootst, maar ook de gruwelijke gebeurtenissen naspeelt die plaatsvonden. ook binnen zijn doolhofachtige structuur.

In tegenstelling tot de vorige afleveringen in The Dark Pictures Anthology, die elk geïnspireerd waren door bovennatuurlijk kwaad, geeft The Devil in Me’s wortels in echte historische gebeurtenissen een veel aannemelijker randje aan zijn gruwel, die ik persoonlijk veel boeiender vind dan fantastische verhalen over geesten en vampieren. . Het blootleggen van de aanwijzingen over de verontrustende oorsprong van het hotel en de ware identiteit van de eigenaar bleef een aangrijpende onderneming, en ik was absoluut meer bezig met het samenvoegen van het centrale mysterie dan met ervoor te zorgen dat de vijf speelbare hoofdrollen aan het einde elk in één stuk bleven.

De belofte van bed and breakfast maakt al snel plaats voor de dreiging van bedlam en bloeddorst…

Laatste redmiddel

Het grootste probleem met de cast is dat ze zo uniform oninteressant zijn dat ik me nooit bijzonder geïnvesteerd heb gevoeld in hun pogingen om dit aangrijpende verblijf in het hartverscheurende hotel te overleven. De vroege interacties met de cast van The Devil in Me geven een breed inzicht in de dynamiek van de groep: lichttechnicus Jamie en geluidstechnicus Erin koesteren een ontluikende romance, journalist Kate en cameraman Mark komen over een break-up heen, terwijl het enige waar regisseur Charlie naar hunkert is zijn verloren pakje sigaretten – maar het schrift is gewoon niet sterk genoeg om echt vlees op hun botten te krijgen voordat het kan worden verbrand of neergeknuppeld door een van de sluwe martelwerktuigen van het hotel.

Ontwikkelaar Supermassive Games heeft eerder dit jaar veel beter werk geleverd door een geloofwaardige menselijke vonk aan zijn cast toe te voegen via de vriendelijke grappen in The Quarry, maar hier vallen dergelijke pogingen tot speels geklets maar al te vaak in het water, en het helpt niet als de lijnen worden vaak afgeleverd met dode ogen en hoogdravende bewegingen waardoor het lijkt alsof elk personage letterlijk doodsbang is. Er is gewoon heel weinig warmte voor iemand op het scherm, en dus toen drie leden van het team werden uitgeschakeld tijdens mijn zeven uur durende playthrough, lokte elk van hun gruwelijke lot apathische schouders op in plaats van kreten van angst.

Gin en ‘Tronic

Er was echter nog steeds een stevige portie angst, meestal geleverd via de plotselinge schok tot leven van de verwrongen animatronische hotelmedewerkers en bewoners, voor het eerst geïntroduceerd in de vorm van een onheilspellend stille barman in de hotelbar en steeds meer verwrongen qua ontwerp naarmate het verhaal vordert door de donkerste nissen van het gebouw. Een meer fysieke bedreiging is de mysterieuze gemaskerde aanvaller verkleed als HH Holmes die de gescheiden leden van je team vanuit de schaduw besluipt als een bolhoed met Michael Myers. De incidentele ontmoetingen met hem hebben de spanning met succes opgevoerd, ook al vertrouwen ze allemaal op de hergebruikte set van run of hide-beslissingen en quicktime-gebeurtenissen die al lang de standaard zijn geworden in Supermassive’s horror-sjabloon.

Een dergelijke spanning wordt echter zelden lang volgehouden, want ondanks de verscheidenheid aan martelkamers die in zijn sadistische setting te vinden zijn, is tijd het belangrijkste dat The Devil in Me lijkt te willen doden. Er zijn aanzienlijke stukken die je doorbrengt in de schemering, langs richels schuifelt en onder omgevallen bomen kruipt in de eilandomgeving van het hotel, waar je veilig bent in de wetenschap dat absoluut niets je kan deren als je buiten een interactief filmpje bent. Er zijn zeker geheimen te ontdekken, zoals de voorgevoelens die wijzen op het lot van de personages, maar er zijn ook saaie omgevingspuzzels die kratten duwen en evenwichtsbalkwandelingen die weinig anders doen dan remmen op je voortgang.

Het landhuis zelf is rijk aan sierlijke details en sfeer – elke wandeling door een donkere gang lijkt iets huiveringwekkender wanneer deze wordt begeleid door krassende operamuziek die op een oude grammofoon draait – maar het voelt zelden bijzonder gevaarlijk om te verkennen. Valse muren die om je heen verschuiven zijn bedoeld om te desoriënteren en paniek te veroorzaken, maar blijken in plaats daarvan weinig meer te zijn dan een klein ongemak als je van het ene uiteinde van de geblokkeerde gang naar het andere slentert op zoek naar de ene deur die niet op slot is hangslotpictogram ervoor drijvend. Het is verrassend hoe verdoofd The Devil in Me kan lijken, en soms voelde het alsof ik had ingecheckt in ‘s werelds meest angstaanjagende hotel, maar was vergeten het bordje ‘Niet storen’ van de deur te halen.

Verlichten

Er zijn in ieder geval pogingen gedaan om de sequenties van elk speelbaar personage verschillend te laten aanvoelen. Om te beginnen zijn ze uitgerust met een reeks contrasterende lichtbronnen om zich een weg te banen door de schaduwen – de flikkerende vlam van Charlies zippo-aansteker werpt een amberkleurige gloed rond zijn directe omgeving, terwijl Marks cameraflitser slechts een vluchtige glimp geeft van wat ons te wachten staat in korte uitbarstingen tegelijk, bijvoorbeeld. Dat laatste zou een geweldige manier zijn geweest om te schrikken met flitsen van horror, zoals de instantcamera in Madison van ontwikkelaar Bloodious Games, maar helaas wordt het hier lang niet zo creatief gebruikt.

Er is ook voor het eerst een bescheiden inventarisatiesysteem opgenomen in de The Dark Pictures Anthology-serie, en dit introduceert in ieder geval verschillende manieren om met elementen uit je omgeving om te gaan. Charlie’s visitekaartje kan worden gebruikt om de sloten van bepaalde lades te openen om toegang te krijgen tot aanvullend bewijs, terwijl Erins shotgun-microfoon in één reeks wordt gebruikt voor een redelijk verontrustend effect om het gemartelde gekreun van een onzichtbaar slachtoffer te isoleren.

Soms voelde het alsof ik had ingecheckt in ‘s werelds meest angstaanjagende hotel, maar vergeten was het bordje ‘Niet storen’ van de deur te halen.

Veel van de unieke karakterspecifieke tools lijken echter enigszins overbodig. Jamie heeft een elektrische multimeter om haar te helpen bij het repareren van kapotte zekeringkasten, maar het analoge display lijkt niet echt iets belangrijks aan te geven als je werkeloos de schakelaars omdraait in de volgorde die wordt aangegeven door de instructies van elke zekeringkast. Ondertussen wordt de monopod voor Marks camera uiteindelijk uitgebreid met een scherpe boor om er een wapen van te maken, maar ik kreeg nooit de kans om het te gebruiken, ook al bleef hij de hele weg naar de aftiteling hangen. Het vertakkende karakter van het verhaal van The Devil in Me is zo groot dat latere playthroughs misschien meer zinvolle toepassingen voor deze apparaten aan het licht brengen, maar op basis van mijn eerste ervaring lijkt het inventarisatiesysteem een ​​toevoeging aan de formule van The Dark Anthology die oppervlakkiger is dan Supermassive.