Onder ons VR-recensie – IGN

0

Among Us VR begrijpt wat het moordmysteriespel van Innersloth zo speciaal maakte toen het uitkwam in 2018 en bracht ons bijna eindeloze shenanigans door 10 mensen in een ruimteschip te plaatsen terwijl twee bedriegers iedereen proberen te vermoorden. Deze geheel nieuwe VR-remake is een verfrissende kijk op het uitgangspunt dat die spanning herwint en tegelijkertijd een opwindende nieuwe dynamiek introduceert. Hoewel de ontbrekende functies misschien teleurstellend zijn, is het hier een geweldige tijd. Op dit moment is het een van de beste VR-games van dit jaar.

Het is moeilijk te overschatten hoe gepolijst Among Us VR aanvoelt tijdens het spelen. Schell Games heeft het goed aangepast aan virtual reality: de cel-shaded 3D-kunststijl werkt met groot effect, en het overschakelen naar first-person gameplay blijkt natuurlijk. Rondlopen in een recreatie van de ruimteschipkaart van The Skeld en het gebruik van bewegingsbedieningen om taken uit te voeren, voelt veel meeslepender aan, en het tanken van motoren met een handmatige pomp en het vullen van schilden door het scherm aan te raken, is intuïtiever dan het gebruik van een gamepad of muis en toetsenbord. Je kunt comfortabel staand of zittend spelen, aangezien de beweging volledig soepel verloopt en wordt gecontroleerd door de thumbsticks. Er is geen teleportatie, maar als u zich zorgen maakt over bewegingsziekte, zijn er optionele oogkleppen beschikbaar om het risico op misselijkheid te verminderen, naast snel draaien voor de camera.

Among Us VR bootst getrouw de originele sjabloon na en verdeelt ons opnieuw tussen bemanningsleden en bedriegers. Binnen een online wedstrijd met vier tot tien spelers moeten bemanningsleden verschillende willekeurig toegewezen taken uitvoeren in The Skeld. Sommige taken zijn niet bijzonder spannend, zoals wachten op een gegevensoverdracht, en het echte plezier komt van de sociale gameplay eromheen. Toch zijn er verschillende nieuwe taken die creatief gebruik maken van VR: de Admin-kamer heeft een nieuwe netvliesscanner waarvoor je even stil moet staan, wat niet erg opwindend is, hoewel MedBay’s whack-a-mole-minigame dat is onderhoudend.

Er is meer paniek als de schetterende rode lichten verschijnen tijdens een sabotage.

Als bedrieger is je enige doel echter iedereen ervan te overtuigen dat je gewoon een ander bemanningslid bent, ook al vermoord je op slinkse wijze andere bemanningsleden en probeer je ermee weg te komen. Er zijn tal van creatieve mogelijkheden voor moord, zoals het blokkeren van deuren of het veroorzaken van een black-out (wetende dat bedriegers in het donker kunnen zien). Of je kunt groot worden door het schip te saboteren door de zuurstof uit te putten of door een kernsmelting van de reactor te veroorzaken, wat meteen winst oplevert als bemanningsleden ze te lang onaangeroerd laten. Ik voelde me meer eng tijdens black-outs, en er is een groter gevoel van paniek wanneer de schetterende rode lichten verschijnen tijdens een sabotage.

Zodra een lijk is ontdekt, begint een spoedvergadering en begint het echte spel van bedrog en detectivewerk. Als je een echte bemanningslid bent, moet je uitzoeken wie de bedriegers gebruiken, welke verdachte activiteiten je ook hebt gezien, en beslissen wie te vertrouwen is. Als je een bedrieger bent, spreek je je onschuld uit, geef je anderen de schuld en probeer je anderen zover te krijgen dat ze met je stemmen om iemand anders een enkeltje naar de ruimte te kopen. Zelfs na jaren spelen voelt het nog steeds geweldig om je verhaal recht te houden en met succes de moord op iemand anders vast te pinnen, en het wordt alleen maar verbeterd door VR. Ten onrechte van het veld worden gestuurd buiten je schuld om, kan frustrerend zijn, laat staan ​​dat je door pure pech wordt betrapt als een bedrieger, maar het leuke van dit kat-en-muisspel zit hem in het oppikken van subtiele aanwijzingen of het bedriegen van iedereen met slimme hints en insinuaties. Er is een cooldown voordat je weer kunt toeslaan, waardoor een bekwame bedrieger niet op hol slaat. Zoals altijd, hoe goed een sociale game als deze werkt, hangt af van met wie je speelt, maar in VR is er een groter gevoel van aanwezigheid wanneer iedereen naar je staart.

In VR is er een groter gevoel van aanwezigheid wanneer iedereen naar je staart.

Dat is allemaal waar voor de reguliere versie van Among Us, maar simpelweg het hebben van ingebouwde voicechat in ieders headset lost een van de grootste problemen van die versie op: als je een externe spraakclient zoals Discord gebruikt, kunnen dode mensen nog steeds praten en dat gebruiken om bedriegen, maar hier worden ze na de dood stomme geesten. Bovendien zijn spoedvergaderingen een hoogtepunt van Among Us VR doordat iedereen onmiddellijk kan spreken. Het gebruik van nabijheid verhoogt de spanning: weten dat iemands stem luider wordt naarmate je dichterbij komt, is een andere manier om bewijs te verzamelen en introduceert een nieuwe dynamiek in lucifers, of je nu jaagt of wordt opgejaagd. U kunt ook iemand vragen om te kijken hoe u wordt gescand in MedBay om uw onschuld te bewijzen zonder noodzakelijkerwijs een bedrieger op de hoogte te stellen van uw locatie. Als je een bedrieger bent, kun je proberen je te verstoppen in ventilatieopeningen en de gesprekken van andere bemanningsleden af ​​te luisteren. Voicechat zorgt er ook voor dat iemand midden in een leugen wordt gebeld en dat de zogenaamde “Crewmate” onder druk afbrokkelt, geeft nog meer voldoening. En als voicechat om wat voor reden dan ook niets voor jou is, is er ook een tekstchatsysteem dat gebruikmaakt van vooraf bepaalde snelchatberichten.

Er is veel Among Us dat VR goed doet, maar het grootste nadeel van deze versie is dat het niet allemaal dezelfde inhoud en functies heeft als standaard Among Us. Dat is op sommige plaatsen begrijpelijk, aangezien het veranderen van gameplay-instellingen, zoals jezelf een hogere loopsnelheid geven, voor veel mensen een misselijkmakende ramp zou zijn. Wel zou het fijn zijn om bijvoorbeeld het aantal taken aan te kunnen passen. Cosmetica is bij de lancering ook beperkt, en hoewel de Steve Zissou-achtige beanie leuk is, is het geen dubbele hoge hoed.

Wat meer opvalt, is het gebrek aan extra kaarten van Among Us VR. Bij de lancering is er geen Mira HQ, Polus of het luchtschip – we hoeven alleen maar met The Skeld te spelen. Eerlijk gezegd was dit ook het geval toen Among Us werd gelanceerd, maar veel mensen realiseren zich dat misschien niet omdat die kaarten arriveerden voordat het echt populair werd. Als gevolg hiervan voelt wat hier is teleurstellend teruggeschroefd aan in vergelijking met de huidige staat van Among Us. Je zult ook het XP-systeem, anoniem stemmen of uitgebreide rollen zoals Scientists en Shapeshifters niet vinden. Schell Games zegt dat er inhoudsupdates komen, maar op dit moment weten we niet wat of wanneer. Toch komt de echte levensduur van Among Us VR neer op met wie je speelt. Ik kon tijdens deze review niet met vrienden spelen, maar zelfs in een lobby vol vreemden heb ik me prima vermaakt. Het goede nieuws is dat er een crossplay-multiplayer is tussen Quest 2 en pc, wat een geruststellende keuze is gezien het kleinere publiek van VR.